چکیده:
در این سلسله مقالات میکوشیم تا با بیان دستاوردهای محققان برجستة فرانسوی به تبیین نقش معلم در آموزش زبان، اهمیت تربیتمعلم و روشهای عملی تدریس بپردازیم. در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که معلم زبان کیست؟ در پاسخ میتوان گفت که معلم زبان فردی است که حداقل در دو زمینه تخصص دارد: تخصص در زبان خارجی و تخصص در آموزش آن.شاید امروزه با وجود وسایل آموزشی و کمک آموزشی گوناگون مانند کتابهای زبان، کتابهای تمرین، ابزار کمک آموزشی چندرسانهای و گسترش چشمگیر اینترنت، ایدة تربیتمعلم برای طراحی کلاس زبان کمی عجیب بهنظر برسد. اما بدیهی است که علیرغم موارد مزبور هنوز جامعه به معلمانی متخصص در حوزة زبانآموزی نیاز دارد، و این معلمین همواره متقاضی دورههای تربیت معلمی هستند که شیوههای جدید تدریس و نحوة بهکارگیری ابزار آموزشی و کمک آموزشی را به آنها آموزش دهد.براساس نظر دو اندیشمند بزرگ فرانسوی در حوزة آموزش زبان، گلیسون و پرن (۵: ۱۹۹۹)، روش تدریس هر معلم روشی شخصی و مختص به خود اوست و شکلگیری آن از زمانی است که شروع به تدریس میکند. او در تدریس عملی از خود سوالهایی میکند و خود نیز به دنبال پاسخی برای این سوالات میگردد. گاه خود ابداعکنندة روش تدریس است بدون کمک گرفتن از دیگران و گاه ممکن است روشی را از دیگری برگزیند و تغییراتی در آن پدید آورد به نحوی که روشی مختص خود او گردد. در آموزش زبان شناختن سوالاتی که معلم در جستوجوی یافتن پاسخ آنهاست بسیار مهم هستند. مهمترین سوالاتی که معلم زبان میکوشد به آنها پاسخ دهد به این شرح است: پرسش اول: تعریف من از زبان چیست؟ پرسش دوم: برداشت من از یادگیری زبان چیست؟ پرسش سوم: برداشت من از یاددهی زبان چیست؟ در ادامه میکوشیم تا به هر یک از این پرسشها پاسخ دهیم.
خلاصه ماشینی:
"در هنگام تدریس زبان، معلم باید این سؤالات را از خود بکند: اهداف فعالیتهای یادگیری کداماند؟ چه زمانی من میتوانم بگویم که زبانآموز مطلب درسی را یاد گرفته است؟ وقتی زبانآموزان در حال یادگیری هستند من چه انتظاراتی از آنها دارم؟ فعالیتهای یادگیری چه فعالیتهایی هستند؟ چگونه میتوانم از دستیابی به اهداف فعالیتهای یادگیری مطمئن شوم؟ در پاسخ به پرسشهای مطرح شده باید سه موضوع مهم را مدنظر قرار داد: انواع دانستن، سطوح متفاوت یادگیری و تسلط بر زبان و ابزار آموزش زبان.
Paris: Les éditions d'Organisation.
Paris: Les éditions d'Organisation.
ir رشد آموزش زبان | دورۀ سی و دوم | شمارۀ ١ | پاییز ١٣٩٦| در هنگام تدریس زبان، معلم باید این سؤالات را از خود بکند: اهداف فعالیتهای یادگیری کداماند؟ چه زمانی من میتوانم بگویم که زبانآموز مطلب درسی را یاد گرفته است؟ وقتی زبانآموزان در حال یادگیری هستند من چه انتظاراتی از آنها دارم؟ فعالیتهای یادگیری چه فعالیتهایی هستند؟ چگونه میتوانم از دستیابی به اهداف فعالیتهای یادگیری مطمئن شوم؟ در پاسخ به پرسشهای مطرح شده باید سه موضوع مهم را مدنظر قرار داد: انواع دانستن، سطوح متفاوت یادگیری و تسلط بر زبان و ابزار آموزش زبان | رشد آموزش زبان | دورۀ سی و دوم | شمارۀ ١ | پاییز ١٣٩٦ تمرکز بر یادگیری تمرکز بر یاددهی یاددادن درس دادن برای یاددادن درس دادن برای یاد دادن و یادگرفتن ارتقای یادگیری برای یادگیری رها کردن برای یادگیری معلم همة روشها و شیوههای آموزشی را بهکار میگیرد."