چکیده:
روی آوردن هنر قالی بافی ایران تصویر در دوران قاجار، چه از لحاظ شکل و چه از لحاظ مفهوم تحولی اساسی در این هنر ایجاد کرد. این قالیچه های تصویری، دیگر برای مفروش کردن زمین پدید نمی آمد، بلکه هدف از بافتن آنها استفاده دیداری بود؛ درست همانند یک تصویر. این تصاویر قاموسی هستند از فرهنگ دوران، کاملا تنیده در زندگی، فرهنگ و اعتقادات مردمان جامعه، که برای فهم عمیق تر وجوه همچنان نامشکوف این فرهنگ و جهان بینی آن به کار می آیند. این مقاله با هدف شناخت و یافتن معانی یکی از این قالیچه ها، قالیچه تصویری مریم (س) و مسیح (ع) را مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار داده و با استفاده از روش شمایل شناسی اروین پانوفسکی لایه های معنایی این اثر را وا می کاود. و از این رهگذر به این نتیجه می رسد که این قالیچه کارکردی شمایلی دارد و در برآوردن اهداف «تعلیمی» و «یادمانی» خود، آموزه ها و تعالیم دین اسلام، روایات قرآن کریم، ادبیات عرفانی و هنر ایران را در نظر دارد. همچنین در پایان، این نوشتار در جست و جوی کشف معانی عمیق این شمایل، نهفته در لایه های زیرین معنایی، و همچنین یافتن «خواست هنری» خلق این تصویر و دلایل فرهنگی بافته شدن این قالیچه در دوران قاجار، به اهدافی نذر گونه برای برآورده شدن حاجاتی مبنی بر داشتن فرزند و مبتنی بر عقاید عامه در مورد قدرت اعجاز آمیز شمایل می رسد.
A new trend of weaving pictures in Qajar era is considered to be a revolution in the art of carpet-weaving whether from viewpoint of form or concept. These pictorial rugs were intended to be spread on the floor no more، but they were woven for visual satisfaction، exactly as pictures. These pictures are like an encyclopedia of the cultural life of that era، which covers beliefs، culture and life of the people and can be employed for discovering unknown aspects of their culture and outlook. This paper has amid to understand and find the meaning of one of these rugs، namely "Mary and Jesus Christ" by analyzing it using Erwin Panofsky's iconographic method for finding different meaning layers. The paper concludes that the above-mentioned rug has the function of an icon and for fulfilling its "monumental" and "didactic" objectives makes use of Islam doctrine، Qoran's verses and Iranian mystical art and literature. At the end، in search of deep and concealed meanings of this icon hidden beneath its different meaning layers and for finding its "artistic desire" and cultural reasons for its creation، this article shows the votive objective of this rug as a means of obtaining offspring and conforms the public's belief in miraculous power of the icon.