چکیده:
امروزه هنر ـ صنعت فرش دست باف با توجه به مسائل اقتصادی و سیاست های بین المللی در قبال ایران جایگاه خود را تقریبا در بازارهای جهانی از دست داده و به تدریج دچار رکود شده است. ازطرف دیگر، بازار داخلی فرش دست باف نیز از رونق افتاده و دیگر همان تعداد اندک هم نمی توانند خریدار فرش دست باف باشند.
در چنین شرایطی تفکر بازاری فرش دست باف، نیازمند تغییر و تحول، هم از لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی است. دیگر زمان آن رسیده تا با حفظ اصالت ها و هویت فرهنگ سنتی در طرح و رنگ، برای رونق بیشتر این هنر ـ صنعت در بازارهای جهانی از روش ها و شیوه های جدید استفاده شود. رشته دانشگاهی فرش این قابلیت را دارد و می تواند قشر تحصیل کرده ای را با توانایی اجرای طرح هایی مطابق سلیقه رایج و موردپسند جامعه و همگام با دنیای روز تربیت کند؛ بنابراین، مطالعه بر روی این رشته و شناسایی آن به قشر سنتی بازار فرش دست باف ضروری می نماید.
با تحقیقی که به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با روش ترکیبی، کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته، این نتیجه به دست آمده است که با شرایط اقتصادی فعلی و سرفصل دروس این رشته با گرایش طراحی، دانش آموختگان درزمینه های مختلف طراحی و رنگ آمیزی انواع نقوش قالی، به صورت علمی و با تکنولوژی جدید، مهارت لازم اعم از طراحی، رنگ آمیزی با رایانه، شناخت نقوش، شناخت بازارها و... می توانند یک طراح، تولیدکننده، مشاور در کلیه زمینه های صادراتی و... باشند. نتیجه نهایی آن است که رکود فعلی بازار فرش دست باف، نیازمند فکر جدید و جوان است. طرح و رنگ های گذشته، دیگر جواب گوی بازار آشفته امروزی نیست و دانش آموختگان این رشته مهارت لازم را برای همفکری با تولیدکنندگان باتجربه دارا می باشند تا سبب بازدهی اقتصادی این محصول در ایران شوند
Nowadays، the hand-woven carpet industry has lost its status in international market due to economic issues and international policy towards Iran، moving it into a slow deterioration. On the other hand، the domestic market of hand-woven carpet has recessed in a way that even those few shoppers can’t afford buying carpets.
The hand-woven carpet market situation needs changes in cultural and economic terms. It is time to make use of modern methods and ways، in line with preserving originality and traditional cultural identity in design and color، in order to further boom this industrial art in global market. Carpet design، as an academic discipline، has the capability of training an educated social class with the ability to implement projects with current popular taste and world of education. Therefore، studies on this discipline and making it recognized in amongst traditional carpet marketers is crucially required.
This descriptive-analytic study، with its data being gathered through a field and library research، concludes that with the current economic conditions and the syllabus of carpet design as a discipline at hand، graduates of Carpet as a field of study، design and coloring، for instance، obtain the crucial skills needed to become a skillful designer، producer، export consultant etc. scientifically and technically. The final conclusion could be that the current recession of hand-woven carpet market needs young new thoughts. Old designs and colors do not respond to the needs of today’s confused market. Graduates of this field of study have the needed skills to consult with experienced producers، in order to achieve more of a financial productivity