چکیده:
قوم باستان شناسی یکی از راهبردهایی است که به باستان شناسان برای بازسازی رفتارهای گذشته اعم از رفتارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره یاری می رساند. شاید این گونه بتوان بیان کرد که مهمترین هدف قوم باستان شناسی درک گذشته از طریق مشاهده جوامع سنتی امروز است. به عبارتی باستان شناسان سعی می کنند با یاری گرفتن از این راهبرد میان گذشته که ایستا است و حال که پویا، پلی ایجاد کنند و از طریق آن اقدام به بازسازی گذشته نمایند. البته باستان شناسان از این طریق قادر خواهند بود تا تصویری روشن از گذشته هنرهای سنتی جوامع امروز نیز ارائه دهند. شاید درک و فهم بهتر گذشته این هنرها به محققان این امکان را بدهد تا با پیشنهاد راهکارهای علمی و اقدامات مناسب و درخور راه حفظ سنت ها را نشان دهند. فرش دست باف که در جغرافیای فرهنگی ایران زمین رشد کرده از جمله هنرهایی است که در عین دارا بودن ویژگی اصالت و نوآوری، ریشه در هنرهای کهن این سرزمین دارد. هدف این مقاله این است که با ارائه راهکارهای علمی مناسب، چگونگی درک پیشینه نقوش موجود بر روی فرش دست باف این سرزمین را مطالعه کند و به درک بهتری از چرایی و چگونگی رفتارهای گذشته انسانی برسد. در واقع مقاله حاضر با یاری گرفتن از راهبرد قوم باستان شناسی پیشنهادهایی را در جهت بهره گیری مناسب از رفتارهای گذشته مردم این سرزمین ارائه خواهد داد تا محققان فعال در حوزه فرش دستباف ضمن آگاهی از ریشه این هنر سنتی و آگاهی از نقاط قوت و ضعف موجود در زمینه این هنر، با اطلاعاتی بیشتر قادر به حمایت بهتری از این هنر ریشه دار گردند.
Ethno-archaeology is one of the main approaches that could help archaeologists to reconstruct the past behaviors، including social، cultural، economical and political behaviors. It is interesting to state that the most important aim of ethno-archaeology is to understand the past through observation of modern conservative societies. On the other hand، based on this framework، archaeologists attempt to make a bridge between the past (static) and the present (dynamic). In fact، via this approach، archaeologists are able to clarify background of traditional arts of modern societies. Better understanding of background of these arts enables scholars to represent worthy scientific methods to protect the traditions. Handmade carpet، which has two distinguished characteristics، namely genuineness and innovation، has developed in the Persian cultural region and has its roots in the ancient arts of this vast region. The objective of this paper is two folded، firstly to present a worthy scientific method to detect process of derivation of designs and patterns on the handmade carpets، and secondly to understand “how” and “why” of human past behaviors. In fact، the present paper will present suggestions to exploit past human behaviors of this vast region. Consequently، scholars who are studying handmade carpets will be able not only to derivate designs and patterns of carpets، but they will also be able to support this deep rooted art.