چکیده:
طرح درخت یکی از مهمترین و اصیل ترین نقش مایه های تزیینی و عرفانی در هنر بشری است. گونه های مختلف درخت و گیاه که به نوعی نماد انسان نیایشگر نیز بود از دوره های کهن در آثار تاریخی ایران و البته دیگر ملل جهان هویداست که هر نوع از آن بیانگر مفهوم خاصی بوده و در موارد متعدد، معانی گوناگون دارد. نمونه ای از آن درخت بید مجنون است که در نگاره ها و آثار هنری ایران، خصوصا فرش دستباف بعضی از مناطق نمایان است. به همین ترتیب، قالی استان چهارمحال و بختیاری که در رسته فرش های روستایی – عشایری قرار دارد، بستر این نقش مایه به ویژه در قالی نقش خشتی است. در این مقاله ضمن معرفی گونه هایی از این نقش مایه، به بررسی فرمی و معنایی آن در قالی نقش خشتی مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری پرداخته شده است.
The motif of tree is one of the most important and original motifs of decoration and mysticism in human’s art. Different kinds of plants and trees that may be considered as the symbol of “the prayer human” can be found in many historical works in Iran and other parts of the world; each expressing a special meaning and sometimes multiple meanings. “Weeping willow” is one of these motifs that can be found in art works and miniatures of our country، especially in hand-knitted carpets of some areas. Accordingly، the Chaharmahal & Bakhtiaris’ carpets which are classified among tribal and rural categories present such motif especially in carpets with “Kheshti Design”. In this paper the different kinds of such motif have been introduced and their formal and semantic aspects have been studied in Kheshti carpets of different areas of Caharmahal & Bakhtiaris Province.