چکیده:
غیبت امام مهدی از موضوعات مهم و اساسی در زندگی آن حضرت است که سوالات و شبهات فراوانی پیرامون آن مطرح است. البته اصل وقوع غیبت برای مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف براساس ده ها دلیل نقلی و نیز عقلی ثابت است ولی یکی از شبهات در این حوزه این است که آیا پدیده غیبت حجت خدا امری بی سابقه است یا درگذشته تاریخ وجود داشته است بدیهی است که درصورت اثبات غیبت در حجت های قبلی الهی، پذیرش غیبت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف آسان تر خواهد بود. در این مقاله تلاش شده است که ثابت شود امر غیبت در حجت های پیشین پروردگار نیز وجود داشته است؛ بنابراین در مورد آخرین حجت الهی نیز غیبت، هیچ استبعادی ندارد
خلاصه ماشینی:
"غیبت انبیای الهی وجود دارد که امکان غیبت حجت الهی از میان امت برای مدت زمانی محدود و به جهت مصالحی که خداوند میداند را اثبات میکند؛ چنانکه این حقیقت مسلم در روایات فراوانی از شیعه و نیز اهلسنت آمده است و به نظر میرسد که مسئله غیبت تا آنجا روشن بوده است که عمربن خطاب به خود جرأت داده و پس از رحلت پیامبر اکرم( ادعای غیبت آن حضرت را کرده است چنانکه طبری و برخی دیگر از تاریخنویسان مشهور شیعه و سنی نوشتهاند که عمر پس از رحلت پیامبر( گفت: برخی از منافقان گمان میکنند که پیامبر خدا( رحلت کرده است ولی به خدا سوگند او نمرده است بلکه به سوی پروردگارش رفته است همچنانکه موسی بن عمران( به سوی پروردگارش رفت و چهل شب غایب شد و پس از آنکه گفته شد وفات کرده برگشت.
و در امت اسلام از پیش، توسط پیامبر هدایت و پس از آن حضرت، از سوی امیرمؤمنان علی بن ابیطالب( و سایر ائمه( یکی پس از دیگری به او [مهدی(] تصریح شده بود تا زمان پدرش حسن( که نزد خواص و افراد مورد اطمینانش به او [مهدی(] تصریح کرد و خبر غیبتش پیش از غیبتش ثابت بود و روایات حکومتش قبل از غیبتش مستفیض بود (مفید، 1414: ج2، 339) نتیجهگیری بنابراین ادعای قفاری مبنی بر استناد شیعه به روایات غیبت انبیاء( با هدف اثبات وجود مهدی( و یا حتی اثبات غیبت آن حضرت، امری مردود و باطل است و حق این است که استناد علمای شیعه به روایات غیبت انبیاء( تنها از باب بیان شباهت مهدی( با انبیاء در مسئله غیبت است تا ثابت شود که با وجود و وقوع غیبت در انبیاء که حجج الهی بودهاند وقوع غیبت در امام مهدی( که آخرین حجت الهی است بعدی ندارد بلکه امری در ادامه سنتهای جاری در زندگی پیامبران خداست."