خلاصه ماشینی:
"با این حال هدفها و روشها در علم تعبیر، در مقایسه با روانکاوی جدید بسیار متفاوت از یکدیگر است، زیرا علم تعبیر سنتی، در جستجوی رویکردی تسکینی و آرامش بخش، و نهایتا تعدیل و تبدیل نشانههای رؤیا به واقعیت و حقیقت عینی بود و رؤیا را الهامی مرتبط با جهان دیگر میدانست؛ اما روانکاوی جدید خاستگاهی مادی برای رویا قائل است، روانکاوی خواب را منبع نشانههای دست نخورده و توجیه نشده جهت کشف رازهای نهان و باطن وروان انسان قلمداد میکرد که براساس آن نوعی تقابل با خویشتن خویش امکانپذیر خواهد شد و آدمی قادر خواهد بود پس از رویارویی با منشاء هراسها و عقدهها و معضلات ژرف درونی و تاریخی، از آنها برهد.
اما نابلسی که مصنفی منصف بوده است، این مراجع را ذکر کرده و فهرستی از آثار مرجع و مأخذ خود را در باب تأویل رؤیا و تعبیر خواب به دست داده است.
اما آنچه نابلسی را متمایز میکند، این مسئلة نیست، بلکه چند ایده و شیوة تکمیلی در روش و بینش اوست و ما به اختصار درباب آن توضیحاتی میدهیم: 1ـ واقع نگری: نابلسی، خواب را با منشاء ما بعدالطبیعی میپذیرد، اما خود او با این استدلال که نبوت ختم شده و لذا خبری نظیر وحی، از طریق خواب ارسال نمیشود، خوابها را به عالم طبیعی ارجاع میدهد و برای تعبیر آن، لوازمی از جنس همین جهان واقعی در میان میآورد؛ از جمله میگوید: «رؤیا با توجه به تفاوت زمان: گرم شدن با آتش، احساس گرمای خورشید، پوشش زمستانی، استفاده از آب گرم و همانند آن برای کسی که بیمار است یا در زمان سرما، خیر و نشانة راحتی و گشایش است."