چکیده:
رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و بهتبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل موثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی پرداخت. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، ۱۱۸ نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل (والومبا و همکاران، ۲۰۰۸) و فضیلت سازمانی (کمرون و همکاران، ۲۰۰۴) بود که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهشیوه همزمان انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل و ابعاد آن، رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی داشتند. از میان ابعاد رهبری اصیل، به ترتیب پردازش متوازن، خودآگاهی، چشمانداز اخلاقی درونی و شفافیت ارتباطی، بیشترین همبستگی را با فضیلت سازمانی داشتند. همچنین،ابعاد رهبری اصیل، پیشبینی کننده معنادار فضیلت سازمانی بودند.
خلاصه ماشینی:
"عمده پژوهش هایی نیز که در زمینه فضیلت سازمانی صورت گرفته است ، معمولا به بررسی بروندادهای فضیلت سازمانی پرداخته اند و به جز چند پژوهش معدود که تأثیرپذیری فضیلت سازمانی از سرمایه اجتماعی ) Hassanzadeh Samarin, Hemmati ٢٠١٤ ,Nikroo &(، مسئولیت پذیری اجتماعی )٢٠١٢ ,Almeida &Fernando (، رهبری خدمتگزار )٢٠١١ ,Barbuto &Searle ( و رهبری اصیل )٢٠١٥ ,Cunha &nior Rego, Ju( را نشان داده اند، در سایر موارد، مطالعه پیشایندهای فضیلت سازمانی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
جدول (٨): ضرایب رگرسیونی ابعاد پیش بینی کننده فضیلت سازمانی متغیر آماره β آماره بتا آماره t سطح معناداری مقدار ثابت 0/002 3/140 0/894 خودآگاهی 0/257 1/141 0/169 0/147 شفافیت ارتباطی 0/738 0/336 0/048 0/041 چشم انداز اخلاقی نهادینه شده ٠/١٣١ ٠/١٢٣ ٠/٨١١ ٠/٤٢٠ پردازش متوازن 0/070 1/831 0/326 0/291 بحث و نتیجه رسواییهای مالی و اخلاقی در سازمان های سراسر دنیا، دغدغه بسیاری از پژوهشگران ، صاحب نظران ، مدیران و فعالان حوزه سازمان و مدیریت بوده است .
نتایج همچنین هم سو با یافته های پژوهش های پیشین است که نقش رهبری اصیل را در افزایش متغیرهایی همچون سرمایه روان شناختی )٢٠١٦ ,Foroohar &Ghane Niya, Arshadi, Bashlide, (، دلبستگی شغلی ) & Yousefy, Eidipour ٢٠١٦ ,Gholami Torkesaluye(، هویت یابی سازمانی ) & ,Lotfi Jalalabadi, Mugli, Feizi ٢٠١٦ ,Amirkhani(، و کاهش قلدری سازمانی )٢٠١٦ ,Dankoob &Shojaee, Sadeghi ( تأیید نمودند."