خلاصه ماشینی:
"طباطبایی دو دهه است که همت به تالیف و تدوین تاریخ اندیشه سیاسی در ایران گمارده تا با خوانش انتقادی این سنت اندیشهگی، «مقدمات تأسیس اندیشهی جدید را فراهم سازد».
3 مشکلی که به شکل بحرانی، صد سال است که لاینحل مانده و «در واقع در وضع کنونی پژوهش در تاریخ اندیشه ایران و در شرایطی که اشکالات بنیادینی در نسبت با سنت این اندیشه ایجاد شده، مشکل روششناختی، مشکلی اساسی است و برای یافتن راه برونرفتی از این بنبست کنونی باید تدبیری جدی و مبتنی بر «تأمل فلسفی» اندیشیده شود».
به این ترتیب به نظر میرسد طباطبایی با التفات ویژه به «شرایط اکنون» به ضرورت تدوین منطق حاکم بر گفتار در دوران جدید تمدنی ما – نه مغرب زمین – رسیده است؛ منطقی که نه تنها در دسترس معرفتی هیچ اندیشمندی قرار نگرفته و نمیگیرد، بلکه از اساس تمامی اندیشمندان و عالمان و نویسندگان و تاریخنگاران و اندیشهوران، خود، درگیر همین منطق بوده و هستند.
26 اما به نظر میرسد در وضع کنونی که سنت بهواسطه تصلبش و نیز تسلطش قائل به گفتوگوی همهجانبه نیست، اتخاذ مواضعی تیره و سیاه و مشخصا علیه امید و رهایی، نه تنها، به «تغییر موضع اساسی در آگاهی» جمعی منجر نمیشود، بلکه شوربختانه دو پرده را تا کنون نمایان ساخته است: از سویی، تشدید جزمیت و تمجید از انفعال و از یاد و از میان بردن عامدانه امید به دگردیسی و رهایی از وضع «اکنون» تمدنی و از سوی دیگر، همداستانی و هم پیالگی با بدنهی متصلب سنت، از قضا، با روشی علنا متمایز از روش کانونی سید جواد طباطبایی: نقد مبانی فلسفی تجدد از منظر سنت مسلط."