خلاصه ماشینی:
چگونه میتوان به کودک آموخت که منظور از گفته «خدا با من سخن گفته است» چیست، بدون آنکه ابتداء مطمئن شده باشیم که کودک میداند مضمون و مفاد سخن گفتن یک انسان با او، چیست؟ برای این منظور باید راهی قابل اعتماد داشته باشیم تا به حسب آن تعیین کنیم چه موقع خدا با او سخن گفته است، به طوری که وقتی این امر واقع شد بتوانیم به او بگوییم «این است مفاد و مضمون این که خدا با تو سخن گفته است».
و حتی اگر بپذیریم که خدا گهگاهی با مردم سخن میگوید، راهی برای تشخیص اینکه چه هنگام خدا با شخص دیگر سخن میگوید وجود ندارد مگر این که خود آن شخص دیگر از آن خبر دهد و این متضمن آن است که آن شخص دیگر در استفاده خداشناختی از زبان مسلط باشد.
این شیوه بحث هیچ اشارهای ندارد به اینکه چگونه میتوان معلوم کرد که آیا گزارههای ما صادقند یا نه، و حتی آیا موجودی از آن نوع که افعال مورد بحث را انجام میدهد، وجود دارد یا نه.
با اطلاق این نظریه در مورد الهیات، استدلال شده است که چون اجرای آزمون تجربی در خصوص گزارههای راجع به خدای متشخص مجرد فوق طبیعی، علیالقاعده ناممکن است، این گزارهها را نمیتوان گزارههای واقعگوی صریح به شمار آورد، بلکه باید آنها را به طریق دیگر تفسیر کرد.
میتوان این پرسش را به بیان زیر مطرح کرد: آیا ما توقع داریم که بسته به اینکه خدا وجود داشته باشد یا وجو نداشته باشد تفاوتی در پارهای مشاهدات ممکن ما حاصل شود؟ به وضوح نامعقول است که از الهیدان بخواهیم تا مجموعهای از مشاهدات را معلوم کند که گفتههایش را بطور قاطع اثبات یا ابطال میکنند.