خلاصه ماشینی:
"وی در غزلی قصیده مانند به مطلع: تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت به ستایش آدمیت پرداخته و آن را مجموعه خصلتها و فضائلی که انسان را از سایر جانداران متمایز میکند دانسته است و در قطعهای در گلستان، همچون کنفسیوس کیفیاتی را که آدمیت بر آنها بنا شده است یک به یک بر میشمارد: بـه صـورت آدمـی شـد قطــره آب که چل روزش قرار اندر رحم ماند و گر چل ساله را عقـل و ادب نیست به تحقیقـش نشـاید آدمی خوانـد جوانمـردی و لطف است آدمیت همیـن نقـش هیـولانی مپنـدار هنر باید، که صـورت میتـوان کرد به ایوانها در از شنگـرف و زنگار چو انسان را نباشد فضـل و احـسان چه فـرق از آدمـی تا نقش دیوار بـدسـت آوردن دنیـا هنــر نیسـت یکی را گـر توانـی دل به دست آر سعدی جوانمردی و ادب را از شرایط بنیادی آدمیت میداند، چنانکه در این بیت از یکی از قصاید خود گوید: علم آدمیت است و جوانمردی و ادب ورنه ددی به صورت انسان مصوری و در این بیت از قطعهای: آدمـی فضــل بر دگــر حیــوان بـه جـوانمــردی و ادب دارد به این معنی اشاره کرده است.
در آراء اجتماعی و اخلاقی کنفسیوس، «جن» یا «آدمیت» ملازم دو اصل است، که به گفته خود او چون رشتهای در سراسر تعلیمات و راه و روش او کشیده شده است، یکی دو سویه بودن روابط و رعایت حقوق و احوال دیگران است که به زبان چینی «شو» (Shu) گفته میشود و به «آیین زرین» معروف است و دیگری حفظ اعتدال یا حد وسط در اعمال و احوال که «چونگ یونگ» (Chung Yung) عنوان آن به آن زبان است (مکالمات، باب 4/15؛ باب 15/23، باب 15/2)."