چکیده:
شاهنامه، حماسهای منظوم، اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی است. این اثر موردتوجه حاکمان ایران در دورههای مختلف بوده و به سفارش برخی از آنها، نگارگران آن را به تصویر کشیدهاند. از دورۀ پیش از استقرار ایلخانان تا سدۀ 14.م /8 ه.ق، نسخۀ مصوری از شاهنامه بهدست نیامده است و فقط 2 نسخه از شاهنامه مربوط به سدۀ 13.م /7 ه.ق در دست است که هیچکدام مصور نیست. پس از این دوران نیز تنها نزدیک به 10 شاهنامه مصور متعلق به14.م/8 ه.ق (دورۀ ایلخانی) موجود است که تصویرسازیهای موجود در آنها تأملبرانگیز است. در این پژوهش، سه نگاره از سه شاهنامۀ دورۀ ایلخانی تحلیل و بررسی شد که به تصویرگری روایت « شکار آهو، بهرامگور و آزاده» که یکی از داستانهای موردتوجه تصویرگران دراین شاهنامهها بود. این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، با بهرهگیری از منابع و مستندات موجود، در پی یافتن پاسخ برای این پرسش بود که آیا سه شاهنامه 1331.م/731ه.ق ،1333.م/733ه.ق و 1352.م/753ه.ق در یک کارگاه هنری تولیدشده و در تولید آنها از روش و سبکی خاص پیروی شدهاست؟ لذا به این منظور، مجموعهای از افتراقها و اشتراکهای عناصر هنری در این سه نگاره بررسی شد و این نتیجه بهدست آمد که در ترکیببندی، فن و حتی در تأثیرپذیری از اسلوبهای مکاتب قبلی؛ از هنر ایران، چین و مغول، تصویرپردازیهای مشترک در این آثار وجود دارد که تأییدی بر تولید این آثار مشتبه در کارگاهی مشترک است.
Shahnameh is an epic poem written by Hakim Abuʾl-Qasim Ferdowsi Tusi. This work attracted attention of Iran kings over different eras and by order of some of them, some paintings are drawn by painters. Since the era before establishing Ilkhanate dynasty to 14th century no illustrated copy of Shahnameh is available and only there are two copies of Shahnameh related to 13th century which none of them are illustrated. Meanwhile there are near 10 illustrated Shahnamehs relating to 14th century (Ilkhanate era) which they dont follow a portraying pattern and have established a special method for illustrating the copies thereafter. This study aims to study three paintings from three Shahnamehs of Ilkhanate era which depicts the narration of hunt of deer, Bahram Gur and Azadeh which is one of the outstanding stories of Shahnameh. This study is conducted through descriptive-analytical method for answering this question that whether these three Shahnameh of 1331, 1333 and 1352 A.D. are produced in one atelier. Therefore, a set of artistic differences and common aspects are examined in these three paintings. In general, summarizing differences and similarities in composition, technic and even susceptibility from previous schools styles either from Iran art or china or Mongol which exist in this piece, one can conclude that illustration of these three Shahnameh is carried out in a same atelier or they are pursued an identical pattern.