خلاصه ماشینی:
نوع اوّل رابط کاربرهایی است که پایه و اساس طراحی آنها بر گرافیک واقع شده و از امکانات سیستم عامل (مانند ویندوز) کمتر استفاده شده است؛ ولی در رابط کاربرهای استاندارد توجه کمتری به موضوع گرافیک شده و اطلاعات موجود در آن بیشتر مورد نظر تولیدکننده است و از نظر ابزارهای مورد استفاده نیز به طور تمام و کمال از سرویسهای سیستم عامل بهرهگیری شده است؛ به عنوان مثال، نرمافزار «معجم فقهی» دارای محیط استاندارد، و نرمافزار «نورالجنان» دارای محیط گرافیکی است، یعنی از پایه مبتنی بر گرافیک است.
رابطهای گرافکی و ضرورتها چه ضرورتهایی باعث شده که رابطهای مبتنی بر گرافیک ارائه شوند؟ به طور طبیعی برنامههایی که برای گروه سنی کودکان و یا مخاطبان عمومی طراحی میشوند، بهتر است از رابطهای کاربر گرافیکی استفاده کنند؛ اما در نرمافزارهای تخصصی که محتوا و اطلاعات ارائه شده مهم است، ضرورتی ندارد که نرمافزار مبتنی بر گرافیک باشد؛ زیرا در این نوع نرمافزارها سهولت دسترسی به اطلاعات و سرعت در دستیابی کاربر به محتوای مورد نظر، بالاترین اولویت را دارد.
ملاک این انتخاب چیست؟ چه برنامههایی را بهتر است با رابط کابر گرافیکی ساخت و چه برنامههایی را با رابط کاربر استاندارد؟ در مرحله اوّل ما باید به خواستههای مخاطبان خود توجه داشته باشیم و بر اساس آن خواستهها برایشان رابطهایی را به شکل گرافیکی و یا استاندارد طراحی کنیم؛ مثلاً در نرمافزارهایی که برای همه مردم طراحی میشود، مانند «نورالأنوار» و «نورالجنان» استفاده از جنبههای گرافیکی در سطح متوسط و نسبتاً بالا اشکال ندارد و همینطور در برنامههای آموزشی که برای کودکان طراحی میشود، مثل برنامه «صبا» بهتر است روی جنبه گرافیکی آن بیشتر کار شود و جذابیت و زیبایی آن بالا رود.