چکیده:
هدف: تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رضایت شغلی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نیمه دوم سال 1393انجام شده است.
روش شناسی: روش تحقیق پیمایشی تحلیلی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 194 نفر کتابداران کتابخانه ملی شاغل در بخشهای مختلف کتابخانه می باشد. پرسشنامه براساس شش بعد رضایت شغلی مینه سوتا در 27 متغیر طراحی شد.
یافته ها : بر اساس یافته های پژوهش ،میانگین رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی از حد متوسط پایینتر است. میزان رضایتمندی در متغیرهای دیگری چون امکانات مادی و رفاهی ، رفتار مدیران ارشد و سیاستهای مدیریتی ، پایینتر از حد متوسط وخود شکوفایی ، ثبات شغلی و ماهیت شغل کتابداری در حد متوسط و وجهه اجتماعی سازمان و روابط متقابل کاری (روابط با همکاران) در حد بالاتر از متوسط بدست آمد.
نتیجه گیری:به طور کلی ، نارضایتی شغلی کتابداران کتابخانه ملی در بیشتر ابعاد رضایت شغلی بیان شده است و این لزوم توجه به بهبود شرایط کاری کتابداران و اتخاذ تصمیمات جدیدی را از طرف مدیریت نشان میدهد.
Purpose: The aim of this research is to determine the job satisfaction of the librarians of National Library and Archive Organization of Iran.
Methodology: The research method is analytical survey and the data is gathered through a questionnaire. It is analyzed by SPSS. The statistical population includes 194 librarians of National Library who are working in different departments of the library. The questionnaire is based on 6 dimensions of Minnesota job satisfaction questionnaire through 27 variables.
Findings: According to research findings، the job satisfaction variables showed resources and welfare facilities، the behavior of senior managers، management policies is lower than the average. But self-fulfillment، job stability and the nature of the librarianship has an average rate، and the social aspect of work organization and interrelationships are higher than the average.
Conclusion: The results showed that there are not a significant difference between job satisfaction and the field of study. Also the rate of satisfaction of those with more experience in work is very low، but those who have higher education are more satisfied. On the whole dissatisfaction of the librarians of National Library of Iran is expressed in most job dimensions. So، management should consider the job condition improvement for the librarians and makes new decisions in this respect.
خلاصه ماشینی:
"مروری بر پژوهش های مرتبط در زمینه رضایت شغلی نیروهای انسانی کتابخانه ها پژوهشـهای زیـادی هـم در داخـل ایـران (محمد زاده، فرید١٣٧٨؛ کهن ، ١٣٨٠؛ حریری ، ١٣٨١؛ آراسته ، ١٣٨٢؛ جعفرزاده و فتاحی ، ١٣٨٣؛ تهوری ، ١٣٨٤؛) و هم در خارج از ایران ( میرفخرایی ١٩٩١؛ کایا ١، ١٩٩٥؛ سـیپره ، 2 ١٩٩٩؛ توگیا، کوستلیوس و تسیگلیس ٣، ٢٠٠٤؛ اورامان ٤، ٢٠١١)صـورت گرفتـه اسـت کـه برخی از آنها معرفی میشوند: 1Kaya 2Siepre 3Togia, A .
یافته های این پـژوهش نشـان داد که فرضیه مبتنی بر رضایت بیش از ٥٠ درصـد کتابـداران کتابخانـه ملـی از شـغل خـود تایید نشداین تحقیق به منظور تعیین میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانه ملی اجـرا شـده است ، روش تحقیق پیمایشی بوده و اطلاعات ازطریق پرسشـنامه فـراهم شـده اسـت .
٥. کتابداران کتابخانه ملی تا چه میزان از روابط انسانی موجـود در محـیط کـار خـود رضایت دارند؟ جدول ٤- آزمون t تک نمونه ای برای تعیین میزان رضایت از روابط متقابل کاری در کتابخانه ( به تصویر صفحه مراجعه شود)مقدار t محاسبه شده نشان می دهـد کـه بـین میـانگین محاسـبه شـده از میـزان رضـایت روابط متقابل کاری (١٠.
آیا بین میزان رضایت شغلی تحصیل کرده های کتابداری بـا تحصـیل کـرده هـای غیر کتابداری تفاوتی وجود دارد؟ جدول ١٠-آزمون t مستقل برای تعیین تفاوت رضایت شغلی بین دارندگان تحصیلات کتابداری و غیر کتابداری ( به تصویر صفحه مراجعه شود)مقدار t محاسبه شده نشان می دهد از نظر آماری هیچ تفاوتی بین رضایت شغلی افـراد دارای مدرک کتابداری هستند با افرادی که مـدارک غیرکتابـداری دارنـد وجـود نـدارد و میزان رضایت شغلی آنها با هم برابر است ."