چکیده:
هدف این پژوهش، ارائه یک الگوی معادلات ساختاری از عوامل موثر بر قصد خرید پوشاک حجاب است. آنچه در اسلام درباره حجاب مد نظر است، نه لباس خاص، بلکه پوشش خاصی است که زنان هنگام حضور در جامعه و معاشرت با مردان از آن استفاده میکنند؛ یعنی انواع پوشاک مختلفی که شرایط و حدود مد نظر اسلام را داشته باشد به عنوان پوشاک حجاب، مورد تایید است. متاسفانه امروزه این واجب دینی با هجمههای زیادی روبه¬رو شده است. در نتیجه لازم است در کنار مباحث فقهی و جامعهشناسی، مطالعاتی در زمینه شناخت عواملی که بر مصرف پوشاک حجاب موثر است، صورت پذیرد. بر اساس نظریههای موجود، قصد خرید هر محصول با مصرف و استفاده از آن محصول ارتباط نزدیکی دارد. در این تحقیق با مطالعه پیشینه، پنج متغیر دینداری، دلمشغولی مد، عزت نفس، هنجار ذهنی و دلمشغولی حجاب شناسایی و در قالب یک الگوی معادلات ساختاری تاثیر آنها بر قصد خرید پوشاک حجاب مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور، پرسشنامهای متشکل از 40 سوال استاندارد تهیه، و بهصورت خوشهای تصادفی، میان زنان توزیع شد که 461 پرسشنامه برگشت و مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد از بین متغیرها، تاثیر متغیر دلمشغولی حجاب بر قصد خرید پوشاک حجاب به صورت مستقیم (ضریب اثر 0/85) است و بقیه متغیرها به صورت غیر مستقیم بر قصد خرید اثر میگذارد. شاخصهای برازندگی الگوی نهایی در سطح مناسب، و روابط تایید شده معنادار است (0.0000=P-Value ).
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این موارد، که جزء ضروریات پوشش و حجاب مورد تأیید اسلام است ، توصیه هایی نیز از باب استحباب یا کراهت در زمینه انتخاب نوع ، رنگ و جنس پوشاک و حجاب مورد استفاده زنان از جانب اسلام صورت گرفته که همه آنها با هم ، مسئولیت سنگینی را بر دوش زنان در موقع انتخاب لباس و پوشش مناسب به منظور حضور مؤثر و سالم در جامعه قرار داده است ؛ یعنی زنانی که به حفظ پوشش اسلامی اهمیت زیادی میدهند و از انگیزه قوی در رعایت آن برخوردار هستند، باید هنگام انتخاب لباسهایی که مؤید چنین پوششی است از دقت و وسواس زیادی برخوردار باشند که این خود سطح بالایی از دلمشغولی را از جانب زنان طلب میکند.
این مسئله در جوامع مسلمان رنگ بیشتری به خود میگیرد؛ زیرا آموزه های اسلام تمام جنبه های زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار میدهد و این شامل جنبه های مصرف و رفتار مصرف کنندگان نیز میشود (بکر و دیگران ٣، ٢٠١٣)؛ به طور مثال نخستین چیزی که هر فرد مسلمان در رویارویی با انواع خوردنیها و یا پوشیدنیها باید بدان توجه کند، حلال یا حرام بودن آنها است به طوری که خوردن برخی غذاها و یا پوشیدن برخی لباسها بنا بر توصیه دین حرام و یا مکروه اعلام شده است .
1/11 دلمشغولی مد -1/09 -1/01 -1/09 1/10 قصد خرید ٠١/١١ دلمشغولی حجاب ٠/١١ عزت نفس ٠/١٨ دینداری 01/11 1/01 08/81 1/10 هنجار ذهنی 1/19 شکل ٢: خروجی نرم افزار بر اساس ضریب معناداری (T-Value) نتیجه نشان میدهد که قدر مطلق ضریب T-Value برخی از مسیرها کمتر از مقدار ١/٩٦ (در سطح اطمینان ٩٥ درصد)، و این گونه مسیرها بیمعنی است و میتوان آنها را از الگو حذف کرد."