خلاصه ماشینی:
"ولی حکما و عرفای الاهی امثال غزالی، سهروردی، جلال الدین رومی، فخر رازی، ابن عربی، ملاصدرا و دیگران به تمایز عقل کلی و عقل جزئی واقف بودند و بر این امر تأکید ورزیدهاند که، عقل جزئی بدون استمداد از عقل کلی، به جهت تعیین و تقید ذاتی آن قادر به فهم اسرار وجود از یک سو و اسرار وحی از سوی دیگر نیست.
مولانا جلال الدین رومی بر وجه امتیاز میان عقل کلی و عقل جزئی تأکید میکند و این دو مرتبه عقل، در نظر مولانا همان است که ابنعربی از آن به عقل وهبی و عقل کسبی تعبیر کرده است.
پس همه حکما و عرفای اسلام و یونان بروجه امتیاز میان عقل کلی و عقل جزئی واقعیت وجودی عقل در تکوین عامل تأکید کردهاند و حمله آنان بر علیه عقل فقط متوجه عقل جزئی و استدلالی بوده است، نه عقل ذوقی و کشفی."