خلاصه ماشینی:
"بیسبب بودن حقیقت وجود که هم یکی از مبانی برهان ناپذیری خداست، هم از مبانی هستیشناختی توحید واجبالوجود است و همچنین برهانی تنبیهی بر وجود خداست، که خود مبتنی بر مسئله علت و معلول است؛ 4.
این برهان با تبیین صدرایی ارائه شده است و نویسنده با بیان اجمالی سیر تکاملی این برهان از زمان صدرا تا زمان معاصر، به اشکالات و توهمات مطرح شده به تقریر صدرایی پاسخ داده است.
نویسنده همچنین با نقد و بررسی مقدمات این برهان و خدشه در برخی از آنها یادآور شده است که بر فرض صحت مقدمات و برهان باز هم ناتوان از اثبات وجود واجب تعالی است.
اما از جنبههای متعدد، اشکالات فراوانی بر این برهان وارد است که آن را از اعتبار یقینبخشی ساقط میگرداند و نویسنده سه اشکال اساسی بر آن وارد نموده که عبارتند از: غیریقینی بودن کبرای قیاس، ابتنای نادرست این برهان بر قاعده الواحد و تناقض این برهان با ادعای فرضی ملاصدرا، مبنی بر امکان وجود عوالم مادی دیگر."