چکیده:
در بیان روایت سخنگویان از یک واحد آگاهی به واحد آگاهی دیگر تفاوتهای نشانداری از خود نشان میدهند. میزان تغییر در فضای روایت (فضا، زمان، افراد و فعالیت پسزمینهای) منجر به تفاوت در میزان مکث میشود. آنچه در پردازش مکث در روایت و از دیدگاه شناختی قابلتأمل است، یکی فرایند پردازش ذهنی است و دیگری تغییر جهان واقعی و ورود سخنگو به جهان داستان. هدف از انجام این پژوهش مقایسۀ شناختی پدیدۀ مکث در دو گروه سنی مختلف و استخراج ویژگیهای هر کدام است. این پژوهش با شرکت چهل زن 18 تا 22 سال و چهل دختر 9 ساله صورت گرفته است. از شرکتکنندگان خواسته شد تا فیلم بدون کلام ششدقیقهای را که دیدهاند تعریف کنند. 80 روایت بیانشده ضبط و ثبت شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل توصیفی و آماری قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش بین مدّت زمان هر روایت، مدّت زمان مکثها، مکثهای آغازی، میانی و مرزی در دو گروه مورد آزمایش تفاوت معناداری مشاهده نشد. اما تفاوت سرعت گفتار در دو گروه معنادار است و زنان سرعت گفتار بالاتری نسبت به کودکان دارند که نشاندهنده پردازشهای ذهنی سریعتر در بزرگسالان است. همینطور مشخص شد در هر دو گروه مکث درون واحدهای آگاهی کمتر از مرزهای آگاهی اتّفاق میافتد؛ زیرا ذهن در هر واحد آگاهی متمرکزتر از زمانی است که به سمت واحد آگاهی بعدی میرود.
خلاصه ماشینی:
"روش تحلیل دادهها آنچه در این پژوهش تحت عنوان مکث در نظر گرفته شده است، مکثهایی است که بدون استفاده از نرمافزارهای آوایی قابلشنیدن و درک هستند تا بزرگترین وقفه در کلام که شاید سایرین آن را معادل سکوت در نظر بگیرند.
جدول 6: نتایج حاصل از آزمون لوین مربوط به مکثهای آغازی در گروههای کودکان و بزرگسالان رجوع شود به تصویر صفحه با توجه به وجود پیشفرضهای نرمال بودن توزیع نمرات مکثهای آغازی در دو گروه کودکان و بزرگسالان و همچنین همگنی واریانسها در این دو گروه، از آمار پارامتریک و آزمون آماری مقایسه میانگین در دو گروه بهمنظور آزمون فرضیه فوق استفاده شده است.
جدول 7: نتایج حاصل از آزمون مقایسه میانگین مکث های آغازی در دو گروه رجوع شود به تصویر صفحه بر اساس نتایج حاصل از اجرای آزمون T-Test، بین مکثهای آغازی در دو گروه کودکان و بزرگسالان تفاوت معناداری وجود ندارد.
جدول 8: دادههای مربوط به مکث پرکنندهها رجوع شود به تصویر صفحه از آنجاکه بیان روایت همچون مکالمه نیست که استفاده از مکث پرکننده یا تکرار برای حفظ نوبت مکالمه باشد، این دو فرایند هم نشاندهنده پردازشهای ذهنی هستند؛ یعنی فرایندهایی که در آن گوینده به دنبال واژۀ مناسبی میگردد یا دنبال برنامهریزی برای چگونگی بیان روایت است.
دادههای مربوط به تکرارها رجوع شود به تصویر صفحه همانگونه که در جدول بالا مشاهده میشود، کودکان بیشتر از بزرگسالان از فرایند تکرار استفاده کردهاند و در کل تکرارواج و واژه بسامد وقوع بالاتر است.
برای رسیدن به پاسخ پرسش دیگر مبنی بر وجود مکث در مرز بین واحدهای آگاهی یا درون آنها، تمام مکثها از این نظر مورد بررسی قرار گرفتند."