چکیده:
زمینه و هدف: معمولا پژوهشگرانی که دارای میزان تحصیلات متفاوتی هستند، از نظر دارا بودن دانش تخصصی نیز متفاوت هستند. همچنین، ممکن است میزان تحصیلات و دانش تخصصی بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران تاثیرگذار باشد. لذا، هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر میزان تحصیلات بر رفتار اطلاعیابی پژوهشگران موسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی در "انجام پژوهش" و "روزآمدسازی اطلاعات تخصصی" است.
روش: روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محقق-ساخته براساس مقیاس لیکرت 5 قسمتی بوده است. پرسشنامه به صورت الکترونیکی و با استفاده از گوگل داکس به صورت پیوسته طراحی شد . روایی محتوایی توسط متخصصین امر و پایایی درونی در یک مطالعهی آزمایشی و با محاسبهی آلفای کرونباخ تایید و سپس پیوند اینترنتی پرسشنامه از طریق پست الکترونیکی برای پژوهشگران ارسال شد. از جامعه آماری نمونهگیری نشد و پرسشنامه برای همه 200 پژوهشگر ارسال شد. در مجموع 140 نفر (70 درصد) از پژوهشگران پرسشنامه را تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیلی و با استفاده از نرمافزار آماری22 SPSS IBM صورت پذیرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کروسکال-والیس و فریدمن استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای انجام پژوهش استفاده از "مقالات نشریات ادواری" (حدود 90% خیلی زیاد و زیاد) در اولویت نخست قرار دارد. پژوهشگران به منظور دستیابی به اطلاعات علمی برای انجام پژوهش از نظر سایر شیوههای مورد استفاده بیشتر از "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران داخل کشور" (حدود 75% خیلی زیاد و زیاد) و "تجارب شخصی" (حدود 65% خیلی زیاد و زیاد) استفاده میکنند. درحالی که کمترین استفاده از "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور" (حدود 56% کم و اصلا) و "شرکت در همایشهای خارجی" (حدود 69% کم و اصلا) به عمل میآید.
نتیجهگیری: تنها تفاوت معنیدار در استفاده از انواع منابع اطلاعاتی به منظور "روزآمدسازی اطلاعات تخصصی" و "انجام پژوهش"، استفاده از "مقالههای نشریات" است (05/ 0>P). "دانشجویان کارشناسی ارشد/دکترای حرفهای و تخصصی" نسبت به سایر سطوح تحصیلی از "مقالههای نشریات" بیشتر استفاده میکنند. از نظر "ارتباط و مشورت با متخصصان و پژوهشگران خارج از کشور"، "شرکت در همایشهای خارجی" و "تجارب شخصی" تفاوت آماری معنیداری بین سطح مختلف تحصیلی وجود دارد (05/ 0>P) و دارندگان دکترای تخصصی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی از این روشها بهره میگیرند.
Background and Aim: Usually، researchers who have different levels of academic degrees، are different in terms of specialized knowledge. Also، academic degree may affect the information seeking behavior of researchers. Therefore، in this study، the difference of information seeking behavior of researchers with different academic degree for “conducting the research” and “updating scientific information” was investigated.
Methods: Survey method was used to conduct the research. In order to gather data، self made questionnaire was used. We have not sampled. In total، 140 researchers (70%)، out of the 200، completed the questionnaires. Data were analyzed with descriptive and analytical statistics methods and were performed using IBM SPSS 22. In order to analysis the data، Kruskal-Wallis and Friedman's tests were used.
Results: Findings showed that the use of “journal articles” (high and very high more than 90%) was a top priority of “PhD and master students” and “PhDs”. In order to access scientific information، “PhD and master students" and “masters/professional doctors” mostly used “communication and consultation with Iranian experts and researchers” (high and very high with 75%) and “personal experiences” (high and very high with 65%). While minimal use of “communication and consultation with foreign experts and researchers” (low and never with 56%) and “participating in foreign congresses” (low and never with 69%) was used by “masters/professional doctors”.
Conclusion: Just in using the "journal articles" was significant difference in order to "update scientific information" and "research" (p<0.05). “PhD and master students”، compared to other levels of education، used “journal articles” more. While، in using the “communication and consultation with foreign experts and researchers”، “participating in foreign congresses”، and “personal experiences”، there was significant differences; So that، PhDs used them more than the others.