خلاصه ماشینی:
"آرزوی دیرهنگامی که همیشه فکر نقاشان و محققان را به این مشغول میساخت تا دریابند که شکل نقاشی و رنگها و فرمهای آن مثلا در نور صبحگاه چگونه است؟ آیا میتوان یک نما را، که درحالاجرا در نقاشی است، کمی تکان داد بیآنکه کلیت نقاشی بههم بخورد؟ چهطور میشود تصویری خلق کرد که در عین ایستایی و تکفریم بودن (فریم یا قاب بهمثابه کوچکترین واحد تصویری در نقاشی و سینما) پویا و دینامیک هم باشد و درمقابل مرزهای فیزیکی و چارچوبهای محدودکنندة سنتی نقاشی، تسلیم نشود.
از دیگرسو اما سیاهة نام نقاشانی که تلاش کردند حرکت و دینامیسم را در سطح نقاشی (بوم، پوسته و پلاستیک نقاشی) وارد کنند یا تغییر دهند، شاید به درازای تمام تاریخ نقاشی باشد!
منظور من اما از حرکت در نقاشی نهفقط تحرک پرسوناژها و کنشمند (action)بودن فضا، بلکه نوعی دینامیسم درونیشده است که از طریق تلاش برای بازنمایی حرکت فیزیکی و بیرونی، ارتباط شاخصههای نقاشی را نیز بهحرکت درآورده و یک نظام پویا را میسازد."