خلاصه ماشینی:
"او در سال ۱۹۱۹ طرحی برای یادمان انقلاب با عنوان «یادمان انترناسیونال سوم»2 ارائه داد که سبب شهرت او و سبک ساختارگرایی3، تغییر در نگاه به چارچوبهای نظری و عملی هنر تجسمی و معماری و همینطور گشودن فضا برای خلاقیت نوآوری در این عرصهها شد.
مصالح ساخت برج که از مدرنترین انواع آن یعنی شیشه، آهن و فولاد انتخاب شده بود و حجم مورد نیاز آن برای ساخت، کارایی و همچنین شمایل پیکرهوار آن که طرح را در مرزهای معماری و مجسمهسازی تعریف میکند، همه بخشی از نوآوریهای هنرمند جوان برای صورتبندی هنر پیشروی شوروی بوده است.
فاصلهگرفتن تاتلین از ذهنیت عمومی هنرمندان در نمایش و تقدس بدن انسان بهعنوان نقطة اوج و تکامل جهان ماده و توجه به سازوکارهای اومانیستی در محتوای هنر، و همچنین گرایش و توجه او به مقوله انتزاع و رهایی از قید شئگرایی صرف، زمینه را برای آنچه مورخان و متخصصان هنر مدرن «اختراع انتزاع»12 مینامند، باز میکند.
امروزه چهار مدل از این برج وجود دارد که در موزه مدرن استکهلم سوئد13، گالری ترتیاکوف در مسکو14، حیاط آکادمی سلطنتی هنر در لندن15 و مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس16 نگهداری میشوند؛ مدل موجود در لندن در سال ۲۰۱۱ دقیقا منطبق بر طرح اولیه و محاسبات تاتلین ساخته شده است.
این امر ولادیمیر تاتلین را از سایر هنرمندان همنسل خویش که به ندای حزب برای ساخت یادمان پاسخ داده بودند جدا کرد، و وی را در کنار آنکه فردی متعهد و وفادار و دارای باور به حزب و آرمانهایش جلوه داد، لباس نبوغ و استادی را نیز بر تنش پوشاند."