چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراکشده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی دانشجویانبود. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین (283= n) و دانشجویان به صورت تصادفی ـ طبقهای گزینش شدند.جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های اطلاعات فردی، مشارکت در فعالیتبدنی، محیط ادراکشده، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 83/0، 83/0، 80/0 و 86/0 انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. در تجزیة داده ها از نرم افزار اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس استفاده شد.نتایج نشان داد که رابطة مثبت و معناداری بین محیط ادراکشده، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با مشارکت در فعالیت بدنی وجود دارد. الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود و خودکارآمدی نقش میانجی در رابطة بین محیط ادراکشده و حمایت اجتماعی با مشارکت در فعالیت بدنی ایفا کرد. با توجه به نتایج پژوهش، این متغیرها از جمله عواملی بودند که توانستند مشارکت دانشجویان را در فعالیت بدنی افزایش دهند. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش پیشنهاد میشود شرایط محیطی مساعد هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، حمایت عاطفی، حمایت ابزاری، حمایت اطلاعاتی و حمایت ارزیابی فراهم آید تا بدین طریق بتوان میزان مشارکت دانشجویان را در فعالیت های بدنی افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
"دیشمن<FootNote No="140" Text=" Dishman"/> (2004 و 2009، موتل<FootNote No="141" Text=" Motl"/> 2004، 2005 و 2007 و سالیس<FootNote No="142" Text=" Sallis"/> 1987، 1999 و 2009) از جمله محققانی است که بیشترین پژوهشها را در زمینة بررسی ارتباط بین سه متغیر محیط ادراکشده، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با مشارکت در فعالیت بدنی انجام دادهاند.
جدول 3- میانگین واریانس مستخرج از سازهها (AVE) و پایایی آنها متغیرها میانگین واریانس مستخرج از سازهها (AVE) پایایی ترکیبی ملاک نتیجه ضریب آلفای کرونباخ ملاک نتیجه محیط ادراکشده 52/0 71/0 70/0 قابلقبول 72/0 70/0 قابلقبول حمایت اجتماعی 49/0 72/0 73/0 خودکارآمدی 52/0 89/0 90/0 مشارکت در فعالیت بدنی 49/0 82/0 83/0 مطابق جدول شماره سه با توجه به اینکه اولا بارهای عاملی معنادار هستند و دوم، با مد نظر قرار دادن ملاک 4/0 (مگنر و همکاران، 1996) برای میانگین واریانس مستخرج از سازهها<FootNote No="157" Text=" Averege Variance Extracted (AVE)"/>، مشخص میشود که میانگین واریانس مستخرج از سازهها قابلقبول است.
Mediation effects of social support on relationships of perceived environment and self-efficacy with school-based physical activity: A structural equation model tailored for Japanese adolescent girls, Journal of Preventive Medicine, 3(1): 42-50.
Assistant Professor of Sport Management, Payame Noor University, Karaj Branch Received: 2016/07/15 Accepted: 2016/10/18 Abstract The aim of this study was to investigate the role of self-efficacy as a mediator between perceived environment and social support with physical activity among students.
Keywords: Perceived Environment, Social Support, Self-Efficacy, Physical Activity Participation نقش خودپذیری نامشروط در ارتباط کمالگرایی و تحلیلرفتگی در بازیکنان بسکتبال دانشگاهی امیر دانا 1، سعیده حامدی2، صالح رفیعی3 و فاطمه رحیمیزاده4 1."