چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی عاملهای جامعهشناختی مرتبط با میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر در بین شهروندان شهر خلخال در سال 1394 است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام افراد 18 سال به بالای شهر خلخال میباشند (23635=N) که برمبنای فرمول کوکران 378 نفر به طور تصادفی- طبقهای برای نمونه آماری انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش نیز از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است که روایی پرسشنامه توسط 15 تن از استادان تایید شد و پایایی آنها در آلفای کرونباخ امربه معروف و نهی از منکر با مقدار ضریب (742/ 0)، احساس محرومیت نسبی با مقدار ضریب (752/ 0)، فردگرایی با مقدار ضریب (761/0)، رضایت اجتماعی با ضریب (882/0)، اثربخشی اجتماعی با ضریب (736/ 0)، اعتماد اجتماعی با مقدار ضریب (820/ 0)، احساس ناهنجاری اجتماعی با مقدار ضریب (751/ 0) و تحلیل هزینه و پاداش با مقدار ضریب (770/ 0) محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد که سن افراد تاثیری بر میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر ندارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس با مقدار F برابر (995/0) و سطح معنیداری (410/ 0) نشان میدهد که بین میانگین اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر گروههای مختلف سنی تفاوت معنیداری وجود ندارد. جنسیت بر میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر تاثیر نداشته است. نتایج آزمون مقایسهای T-test باT (407/ 1-) و سطح معنیداری (160/ 0) و همچنین میانگین نمرات میزان اهمیت به امر به معروف و نهی از منکر دو گروه جنسی نشان میدهد که به لحاظ آماری بین میانگین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد، حال آن که جامعه ایران، به دلیل شالودههای سنتی و زیرساختهای فرهنگی خود، همچنان سهم بیشتری را در فراشدها و عملکردهای اجتماعی برای مردان قائل است.
خلاصه ماشینی:
"براین اساس، راهبردهـای نهـایی در این مطالعه ، به تفکیک بخش های وظیفه ای بدین قرار است : باور عمومی به معروف بودن واجبات و منکر بودن محرمات حاکمیت فرهنگ نقد و نقدپذیر ی، پرسشگری و پاسخگویی به منزلۀ یک ارزش یا هنجار راهبردهای احترام به حفظ حقوق دیگران و کرامت انسانی حوزه فرهنگی اذعان عمومی به شخصیت حقیقی و حقوقی آمران و ناهیان نهادینه سازی اندیشه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه ارزشمداری جامعه ، گسترش مسئولیت اجتماعی و مشارکت عمومی مسائل مربوط به نهادی کردن تقویت حوزة معرفت شناسی معروف و منکر از طریق نخبگان، اندیشمندان و پژوهشگران جامعه راهبردهای تسهیل در بهرهمندی جامعه علمی از سایر مراکز پژوهشی تخصصی کشورهای اسلامی حوزه پژوهش بهره مندی از نتایج پژوهش ها در اتخاذ سیاست ها و برنامه ها برخورداری از متون فقهی متناسب با نیاز جامعه نظاممندی امر به معروف و نهی از منکر بر پایه دانایی مدیریت هماهنگ مسائل تدبیر بر پایه اصل هشتم قانون اساسی فرایندی وجود نهادهای مردمنهاد اولویت روشهای تشویقی و نرم به جای روشهای صرفا بازدارنده و سخت بسط آگاهی و آموزش هدفمند در نظام اجتماعی مسائل انسانی آموزشهای تخصصی متناسب با نیازها برخورداری آحاد مردم از دانش و بینش کافی و عمیق با حداقل فاصله توسعه همبستگی و وفاق اجتماعی بسط انگیزه خیرخواهی و همنوایی مسائل ساختار فراگیری هنجارپایی در میان جامعه اجتماعی نهادینه شدن نظارت اجتماعی ثبات بر هویت ایرانی- اسلامی جامعه فهرست منابع ١."