چکیده:
قرآن معجزه جاودان و جهانی پیامبر اسلام(ص) است که خود تأکید دارد هرگز گرد تحریف دامن پاک آن را نخواهد آلود. با مشاهده قرائتهای مختلفی که از آیات آن وجود دارد، این پرسش رخ مینماید که آیا وجود قرائتهای گوناگون به معنای ورود تحریف در قرآن نیست. مبحث قرائات و نیز عدم تحریف قرآن از مباحث مهم و کلیدی علوم قرآنی است، تا جائی که دانشپژوهان در طول اعصار مختلف درباره هر یک مستقلاً کتابهایی نگاشتهاند و تفصیلاً در مورد پیشینه انواع قرائات و حجیت آنها صحبتهایی شده است. همچنین در دفع شبهه تحریف دلائل متعددی بیان گشته و قرآن کریم را از هرگونه دستکاری مصون دانستهاند. اگرچه همواره این سؤال در تعارض این دو مطلب مطرح بوده که چگونه میشود از طرفی معتقد به عدم تحریف قرآن بود و از طرف دیگر قرائتهای مختلف و اختلافهای فراوان را در زمینه قرائت قرآن شاهد بود؟ اما محققین یا سعی کردهاند هرگز این دو را در تعارض هم ندانند و یا اگر هم تعارض قائل شدهاند با تمسک به عباراتی مبهم خواستهاند مشکل را حل کنند. ما اساسأ این دو مقوله را در تعارض هم دانسته و تلاش علما را در حل این مشکل ناکافی میدانیم و معتقدیم هنوز مسأله لا ینحل باقی مانده و اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است، در نتیجه در این راستا در مقام بیان وجوه محتمل در صدد حل مسأله برآمدهایم.
خلاصه ماشینی:
یکی از مسائل مهمی که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است مسأله تحریف قرآن میباشد که پیوسته در حوزه قرآنی، ذهن هر مسلمانی به ویژه دانشمندان این علم را به خود مشغول داشته، البته هرچند که همه آنها اعم از مسلمانان عادی و یا دانشمندان با نظر به دلایل عقلی و گواهی تاریخ، یقین و اعتقاد بر عدم تحریف قرآن را دارند و معتقدند که این قرآنی که امروز در دست دارند عین همان قرآنی است که دیروز بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شده و چیزی از آن کم و زیاد نگردیده، اما در این میان عدهای از افراد کوتهبین و ظاهرنگر و عدهای نیز بر اساس دشمنی به اسلام و قرآن میگویند همانطور که کتابهای پیشین تحریف شده است این کتاب نیز تحریف شده و در این میان به ظواهر برخی از احادیث و روایتها نیز اشاره میکنند.
تحریف لفظی نیز اگر به معنای عدم رعایت ترتیب نزول آیات و سورهها در مقام نگارش و قرائت آنها باشد، مسلما در مورد قرآن تحقق یافته است؛ به این معنا که آیات و سور قرآنی موجود، در موارد بسیاری بر طبق ترتیب نزول تدریجی آن تنظیم نشده است؛ البته میدانیم که، قرآن نازل شده بر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم از زمان نزول تا کنون نه مفقود شده و نه بر آن مطلبی افزوده شده است، بلکه همواره بین مسلمانان نوشته و حفظ میشده و با تواتر قطعی بینظیری، نسل به نسل قرائت شده تا به دست ما رسیده است.