چکیده:
اوتیسم یکی از اختلالات فراگیر رشد است که با تخریب پایدار در تعاملات اجتماعی متقابل، تاخیر یا انحراف ارتباطی و الگوی ارتباطی کلیشهای محدود مشخص است. داشتن کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم باعث افسردگی، نگرانی، استرس، شرمندگی و خجالت در والدین آنها میشود و مطالعات نشان داده که در مواردی باعث تاثیر منفی بر روابط زناشویی نیز شده است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان تاثیر آموزش مهارت مدیریت هیجان منفی بر افکار اضطرابی والدین کودکان اوتیسم شهر همدان بود. طرح پژوهشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون بدون گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه والدین کودکان دارای اختلالات طیف فراگیر رشد (اوتیسم)، در مرکز درمانی ذهن زیبا در شهر همدان تشکیل می دادند که تعداد آنها 80 نفر بود که در ابتدا به وسیله دعوت نامهای از والدین درخواست شد، که آمادگی خودرا برای شرکت در کارگاههای آموزش مدیریت هیجان منفی اعلام کنند،که از این طریق 40 نفر از والدین براساس آزمونهای افکار اضطرابی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در پیش آزمون میانگین افکار اضطرابی پدران و مادران به ترتیب 78/ 38 و 88/ 35 بود که در پس آزمون به 20/ 12 و 93/ 12 کاهش یافت و به این ترتیب این نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مدیریت هیجانهای منفی بر کاهش افکار اضطرابی والدین کودکان اوتیسم اثر گذار است. با توجه به آنکه والدین کودکان اوتیسم در معرض فشارهای روانی قرار دارند و در کنار آن افکار اضطرابی خاصی را تجربه می کنند، آموزش میتواند بر سازگاری آنها اثر گذارد و افکار اضطرابی را اصلاح کند و بر میزان پذیرش کودکان در خانواده اثر مستقیم بگذارد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری پژوهش را کلیه والدین کودکان دارای اختلالات طیف فراگیر رشد (اوتیسم )، در مرکز درمانی ذهن زیبا در شهر همدان تشکیل می دادند که تعداد آن ها ٨٠ نفر بود که در ابتدا به وسیله دعوت نامه ای از والدین درخواست شد، که آمادگی خودرا برای شرکت در کارگاه های آموزش مدیریت هیجان منفی اعلام کنند،که از این طریق ٤٠ نفر از والدین براساس آزمون های افکار اضطرابی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
آزمون تی وابسته برای نمرات پیش آزمون و پس آزمون افکار اضطرابی والدین <رجوع شود به تصویر صفحه> جهت تحلیل وضعیت والدین ابتدا میانگین مادران و پدران بررسی و سپس به عنوان مبنای والدین در نظر گرفته شد، که تحلیل نشان داد آموزش مهارت مدیریت هیجان منفی بر کاهش افکار اضطرابی والدین کودکان اختلالات رشد فراگیر اثر دارد و با (٠٣٨١٤=T و ٣/٣٣١ &gt;p ) مورد تایید قرار گرفت .
بررسی فرضیه های جانبی پژوهش : فرضیه جانبی اول : آموزش مهارت مدیریت هیجان منفی بر کاهش افکار اضطرابی مادران کودکان اختلالات رشد فراگیر اثر دارد.
آزمون تی وابسته برای نمرات پیش آزمون و پس آزمون افکار اضطرابی پدران تفاوت های جفت شده <رجوع شود به تصویر صفحه> فرضیه جانبی دوم مبنی آموزش مهارت مدیریت هیجان منفی بر کاهش افکار اضطرابی پدران کودکان اختلالات رشد فراگیر اثر دارد، با (١٨/٦٦٧ =T و ٠٠٠١&gt;P) مورد تایید قرار گرفت .
به این معنا که آموزش مهارت مدیریت هیجان منفی بر کاهش افکار اضطرابی والدین کودکان اختلالات رشد فراگیر اثربخش است .
&quot;Maternal self efficacy and Associated parenting cognitions Among mothers of children with Autism&quot;.