خلاصه ماشینی:
"اما همة فضاها در یک نقطه با هم اشتراک دارند: سازهها و اجسام موجود در فضا درتقابل با ابعاد فضای اطرافشان بسیار ناچیز و کوچک بهشمار میروند؛ بنابراین وجه عظمت طبیعت بیش از هر چیزی خودنمایی میکند و هنگامیکه در یک نقاشی با این وجه مواجهایم به ناچار یکی از ایدهها در بررسی موضوع، مسحورشدگی نقاش در برابر طبیعت است؛ اما آیا حامد صحیحی نیز مسحور طبیعت شده است؟ مجموعة اخیر حامد صحیحی در طراحانآزاد از حیث موضوع و شیوة برخورد هنرمند با سوژه، ارجاعی به نقاشیهای محمـد خلیلی دارد.
اما نکتة قابلبررسی در این مجموعه این است که فضای طبیعت در نقاشیهای صحیحی (برخلاف فضاهای محمـد خلیلی که غالبا خلسهآور؛ ذنوار و شاعرانه بودند) بسیار رک و صریحاند و همین میزان از صراحت است که در برخی تابلوها خوشایند نیست؛ مثلا کلاژجرثقیل اسباببازی گونهای در پیشزمینة یک فضای شهری یا بنای تقدسواری شبیه یک معبد یا مقبره که در میان تکههای بزرگ یخچالهای طبیعی سرگردان است؛ غالبا از وجه انتقادی آثار دور شده و حالتی تصنعی بهخود گرفته است."