چکیده:
هدف این پژوهش بررسی میزان دینداری دانشجویان زن و عوامل اجتماعی مؤثر در آن است. چارچوب نظری پژوهش حاضر بر اساس نظریات گلاک و استارک و پیتر برگر و تامس لاکمن و روش آن پیمایشی و از نوع توصیفی و تبیینی است که با تکنیک «پرسشنامه توأم با مصاحبه و مشاهده» در بین 375 نفر از دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران که با روش نمونهگیری سهمیهای و تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شده است. یافتههای پژوهش نشانگر این بودند که میانگین دینداری کلی دانشجویان متوسط رو به بالاست. دینداری در بعد اعتقادی بالا و در بعد مناسکی (اعمال جمعی) پایین است. میزان دینداری دانشجویان زن بر حسب سن، وضعیت تأهل و پایگاه اقتصادی و اجتماعی تفاوت معناداری را نشان داد و نیز متغیرهای استفاده از رسانههای جدید، رضایت از زندگی و نوگرایی با میزان دینداری دانشجویان رابطه دارند. همچنین، یافتههای مستخرج از مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که 6 متغیر استفاده از رسانههای جدید، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، رضایت از زندگی، نوگرایی، سن و وضعیت تأهل توانستند متغیر دینداری را تبیین کنند.
The aim of this research is to survey the degree of university female students piety and social factors affecting it . The theoretical framework is based on the theories of Glock and Stark ،Peter Berger and Thomas Luckmann and its method is descriptive and explanatory survey with the technique of ‘questionnaire and interview and observation “among 375 female students of Islamic Azad University، Science and Research Branch of Tehran who were randomly selected. The findings show moderate to high degree of piety in students. Concerning religious creed، the degree of their piety was high but considering ritual practices it was low. The degree of female students piety in terms of age، marital status and socio-economic status showed significant difference، besides variables such as the use of new media، life satisfaction and modernity were related to students piety. Also، the findings obtained from multiple regression showed that six variables using new media، socio-economic status، life satisfaction، modernity ، age and marital status could explain variable of piety.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاضر، یک هدف اصلی و شش هدف فرعی دنبال شد؛ هدف اصلی عبارت است از «میزان دینداری زنان دانشجو و عوامل اجتماعی مؤثر در آن (مطالعهی موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)» و اهداف فرعی عبارتند از «بررسی بعد اعتقادی، مناسکی، تجربی و پیامدی دینداری دانشجویان زن»؛ «بررسی رابطهی متغیرهای زمینهای (سن، وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی- اجتماعی)»، «استفاده از رسانههای جدید (شبکههای اجتماعی مجازی، ماهواره، اینترنت)»، «رضایت از زندگی»، «نوگرایی دانشجویان زن» و «میزان دینداری دانشجویان زن و ارائهی راهکارهای مناسب جهت ترغیب دانشجویان زن به دینداری» می باشند.
نتایج بهدست آمده از جدول شمارهی 6 نشان میدهد که مقدار ضریب همبستگی بهدست آمده 657/0- و سطح معنیداری آزمون 003/0 است؛ لذا میتوان گفت بین دو متغیر «میزان نوگرایی» و «میزان دینداری» رابطهی معنیداری وجود دارد و با توجه به منفی بودن علامت ضریب همبستگی، دو متغیر بررسی شده رابطهی معکوس دارند که با افزایش یکی دیگری کاهش مییابد، یعنی هر چه میزان نوگرایی در پاسخگویان افزایش یابد میزان دینداری کاهش مییابد.
بر اساس مقادیر ستون B معادلهی رگرسیون را میتوان به شرح ذیل نوشت: Y=a+b1(x1)+b2(x2)+b3(x3 )+b4(x4)+b5(x5)+b6(x6) Y = 3/45 -0/243 (استفاده از رسانههای جدید) – 0/187 (پایگاه اقتصادی – اجتماعی) +0/148 (رضایت از زندگی) – 0/147 (نوگرایی) – 0/125 (سن) +0/116 (وضعیت تأهل) 243/0- 187/0- 148/0 147/0- 125/0- 116/0 شکل 2 : مدل رگرسیونی تحقیق مبنی بر تأثیرگذاری متغیرهای مستقل در دینداری دانشجویان بحث و نتیجهگیری یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی در ایران نهاد دین است که علاوه بر استحکام و تثبیت ذهنی و گرایشهای عمومی جامعه در سایر حوزههای زندگی اجتماعی از جمله فرهنگ، سیاست، آموزش و پرورش، دانشگاه، روابط اجتماعی، خانواده و ..."