چکیده:
در پی امتناع ورزیدن دربار صفوی از حمایت هنرمندان، شاهد مهاجرت بسیاری از آنان به دیگر ممالک بوده ایم. حضور برخی از هنرمندان ایرانی در دربار عثمانی سبب انتقال بسیاری از دستاوردهای زیبایی شناختی مکتب تبریز در آن دولت شد. از این رو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی _تحلیلی، میزان تاثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو بر اساس ابعاد گرافیکی موجود در نگاره های دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیمان نامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاه های توپقاپی، تاثیرات قابل ملاحظه ای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزنده ای از سبک ملی دست یابند.
خلاصه ماشینی:
"از اینرو، در این پژوهش تلاش گردیده است بر مبنای روش تطبیقی ـ تحلیلی، میزان تأثیرپذیری مکتب عثمانی از مکتب تبریز و بررسی وجوه تشابه و افتراق آن دو براساس ابعاد گرافیکی موجود در نگارههای دو مکتب با تکیه بر آثار شاهنامه شاه طهماسب و سلیماننامه مورد مطالعه موردی و تحلیل قرار گیرد.
نتایج نشان میدهد که در نیمه نخست قرن دهم هجری، فعالیت هنرمندان مهاجر ایرانی درکارگاههای توپقاپی، تأثیرات قابل ملاحظهای را از دستاوردهای هنر ایران بر نگارگری عثمانی برجای گذاشته و هنرمندان این مکتب توانستند با اقتباس از هنر ارزنده پارسی و تلفیق آن با هنر بومی خود به شیوه ارزندهای از سبک ملی دست یابند.
از این رو در راستای دستیابی به هدف تحقیق، در ابتدای بحث پس از نگاهی اجمالی به دوران حکومتی صفویان و عثمانی و نگارگری مکتب تبریز دوم و عثمانی به معرفی دو کتاب شاهنامه طهماسبی و سلیمان نامه پرداخته شده، سپس با ارائه یک مدل مفهومی نگارههای منتخب مورد مطالعه موردی قرار گرفتهاند تا بتوانند پاسخگوی پرسشهای ذیل باشد: نگارههای عثمانی با کدام یک از عناصر شکلی و ترکیببندی مکتب هنری تبریز دوم در اشتراک هستند؟ افتراق عناصر شکلی و ترکیببندی نگارههای مکتب تبریز و عثمانی در چیست ؟ پیشینه تحقیق عمدهترین و جدیترین تحقیقات سبکشناسانه و تاریخی درباره نگارگری مکاتب تبریز و عثمانی، در دو دستهبندی کلی قابل بررسی است: 2 شایستهفر، معنویت دینی در نقاشیهای دوران صفوی و عثمانی، ص ١٣٥.
Metropolitan Museum of Art. Tanindi, Additions to Illustrated Manuscripts in Ottoman Workshops, p."