چکیده:
از جمله مهارتهای حرکتی بنیادی در دوره کودکی، مهارتهای دستکاری است. دستکاری حرکتی درشت و شامل ارتباط فرد با اشیاست و اعمال نیرو به یک جسم یا جذب نیروی آن از ویژگیهای آن است. هدف از این پژوهش، مطالعه تاثیر برنامه حرکتی منتخب شامل بازیهای بومی محلی بر رشد مهارتهای دستکاری پسران شش تا هشتساله مناطق محروم بود. در این مطالعه نیمهتجربی، 20 کودک از بین کودکان پسر مناطق محروم شهرستان اندیمشک، بهصورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. ابتدا از طریق آزمون رشد حرکتی عمده الریخ از آنها پیشآزمون گرفته شد. آزمودنیها به شیوه تصادفی به دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند، سپس به مدت 24 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه طی هشت هفته برنامه حرکتی منتخب اجرا شد. در مدت اجرای برنامه گروه کنترل فعالیتهای معمول خود را انجام میدادند. با پایان برنامه از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. پس از بررسی نرمال بودن دادهها و برابری واریانسها، دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا تحلیل شد. نتایج نشان داد بازیهای بومی-محلی بر رشد مهارتهای دستکاری تاثیر مثبت داشته است (979/ 0= η2 0 /003=sig، 75/ 30=4،6F). بنابراین با تشویق کودکان به بازیهای مناسب بومی-محلی میتوان فرصتی برای تمرین و افزایش رشد مهارتهای دستکاری آنها فراهم کرد.
خلاصه ماشینی:
تأثير يك دوره بازي هاي بومي محلي بر رشد مهارت هاي دستكاري پسران شش تا هشت سالة مناطق محروم يونس الفتيان 1 1- محمود شيخ 2 – عباس مينويي3 1.
هدف از اين پژوهش، مطالعة تأثير برنامة حركتي منتخب شامل بازي هاي بومي محلي بر رشد مهارت هاي دستكاري پسران شش تا هشت سالة مناطق محروم بود.
بنابراين با تشويق كودكان به بازي هاي مناسب بومي-محلي مي توان فرصتي براي تمرين و افزايش رشد مهارت هاي دستكاري آنها فراهم كرد.
ازاينرو براساس اهداف پژوهش اين پرسش مطرح ميشود كه آيا بازيهاي بومي محلي منتخب بر رشد مهارت هاي دستكاري كودكان مناطق محروم تأثيرگذار است؟ مواد و روش ها جامعه و نمونة آماري تحقيق حاضر از نوع نيمه تجربي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با دو گروه (آزمايش و كنترل) بود.
اين برنامه شامل 45 دقيقه فعاليت در هر جلسه است كه 10 دقيقة اول و آخر آن مربوط به برنامة گرم كردن و سرد كردن و بقية آن مربوط به برنامة اصلي است و اجراي آن مطابق با سطوح رشدي اين كودكان در نظر گرفته شده است، به گونه اي كه شدت و مدت آن Test of Gross Motor Development مغاير با سطح توانايي هاي آنها نباشد.
براي نشان دادن تأثير بازي هاي بومي محلي بر رشد مهارت هاي دستكاري از آزمون مانوا استفاده شد.
نتايج اين آزمون نشان داد كه يك دوره بازي هاي بومي محلي بر رشد مهارت هاي دستكاري كودكان تأثير دارد (979/0=2F6،4=30/75 ،sig=0/003، η).