چکیده:
کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی با مشکل مواجه میشوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویهای در کودکان (DCD) است. از بین دانشآموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیلیافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویهای استفاده شد. شرکتکنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. بهطور کلی، یافتهها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویهای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند.
خلاصه ماشینی:
نتايج با استفاده از آزمون t مستقل، مشخص شد كه در بين دو گروه از نظر سني، بهرة هوشي تفاوت معناداري وجود ندارد، ولي ازنظر رتبة صدكي آزمون برونيكز اوزرتسكي و امتياز پرسشنامه هاي DCDQ و PMOQ-T بين دو گروه تفاوت معناداري وجود داشت (05/0P (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج مربوط به يادگيري رويه اي حركتي در طول مرحلة اكتساب و يادداري فوري و تأخيري در متغيرهاي وابسته با استفاده از تحليل واريانس اندازه گيري مكرر بررسي و در دو بخش جداگانه ارائه مي شوند.
مرحلة اكتساب الگوي كلي و روند يادگيري رويه اي حركتي دو گروه با استفاده از تغييرات متغيرهاي وابسته بين دسته كوشش هاي اول تا ششم با استفاده از تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر مطابق جدول نشان داد كه در عامل زمان باقي ماندن بر هدف، دو گروه تفاوت معناداري نداشتند، ولي اثر بلوك و اثر تعاملي معنادار بودند.
(به تصویر صفحه رجوع شود)براي بررسي تحكيم و يادگيري در متغيرهاي وابسته بين دو گروه، با استفاده از تحليل واريانس با اندازه گيري مكرر در سه مرحله پيش آزمون، يادداري فوري و تأخيري مطابق جدول 3 نتايج نشان داده شد كه در متغير زمان باقي ماندن بر هدف، هر سه اثر اصلي گروه و بلوك واثر تعاملي تفاوت معنادار بود.
Effect of internal versus external focus of attention on implicit motor learning in children with developmental coordination disorder.