چکیده:
در این پژوهش آثار برنامهریزی آرایـش تمرین و کانون توجه بر یادگیری مهارتی ورزشی بررسی شد. 40 دانشآموز دختر دبیرستانی (میانگین سن= 88/ 0 ± 02/ 16 سال) در حالی مهارت پرتاب دارت را با آرایش مسدود یا تصادفی تمرین کردند که توجه آنان با استفاده از تکالیف دوگانه، به مهارت (امتیازهای دارت) یا به علامت نامربوط (اصوات ثانویه) هدایت شد. تحلیل واریانس روی وضعیت پایه، مرحله تمرین و آزمون انتقال تاخیری انجام گرفت. نتایج نشان داد همه گروهها از وضعیت پایه تا آزمون انتقال تاخیری پیشرفت امتیازی معنادار داشتند. بهعلاوه، بیشترین پیشرفت از وضعیت پایه تا آزمون تاخیری در مقایسه با دیگر وضعیتها، در شرایط تمرین تصادفی- توجه به عامل نامربوط دیده شد. بهعنوان نتیجهگیری باید گفت پژوهش حاضر اطلاعات تازهای در خصوص رابطه تعاملی آرایش تمرین و تمرکز توجه در طی یادگیری یک مهارت ورزشی فراهم کرد.
خلاصه ماشینی:
براي نمونه، ميرا و تاني (14) تمرين (80 كوشش) پرتاب دارت از دو مسافت 300 و 420 سانتيمتري با دو سطح تغييرپذيري كم/زياد را در افراد نوآموز بررسي كردند و نتيجه گرفتند كه در آزمون انتقال (از مسافت 360 سانتيمتري) تفاوتي ميان عملكرد دو گروه وجود ندارد.
مقايسه هاي چندگانة نمره هاي عملكرد گروه هاي چهارگانه در آزمون انتقال (40= N (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتيجه گيري در اين تحقيق تعامل بين سطوح تغييرپذيري تمرين و دستكاري كانون توجه بر فرايند يادگيري يك مهارت ورزشي بررسي شد.
شركت كنندگان پرتاب دارت از فواصل متفاوت را در حالي با تغييرپذيري كم يا زياد تمرين كردند كه توجه آنها روي مهارت و به عامل نامربوط كانوني شد.
مهم ترين يافتة پژوهش اين بود كه بهترين عملكرد در آزمون انتقال، به گروه تركيب تمرين با تغييرپذيري زياد و توجه به عامل نامربوط تعلق داشت.
يافته هاي پژوهش روي هم رفته اين نظرها را پشتيباني مي كند و نشان مي دهد كه تغيير قيودي از تكليف و محيط، به ترتيب شامل قيد تغييرپذيري زياد در آرايش تمرين از فواصل مختلف و قيد تغيير كانون توجه بهصورت توجه به عامل نامربوط، بهترين شرايط را براي يادگيري مهارت پرتاب دارت ايجاد كرده است.
دستاورد اصلي پژوهش ما اين است كه نشان داديم در يادگيري يك مهارت ورزشي، گروه تمرين با تغييرپذيري زياد از تمركز توجه به عامل نامربوط بيش از ديگر شرايط به كاررفته در طرح تحقيق سود برده است.
"A review of the contextual interference effect in motor skill acquisition".
"Contextual interference effects on the acquisition, retention, and transfer of a motor skill".