چکیده:
تغییرپذیری تمرین به تغییر حرکت و تغییر ویژگیهای زمینهای گفته میشود که یادگیرنده هنگام تمرین مهارت تجربه میکند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار انجام گرفت. بدین منظور، 40 دانشجوی پسر داوطلب (27-20 ساله) دانشگاه شهید بهشتی، انتخاب و بعد از اجرای پیشآزمون بهصورت تصادفی در چهار گروه یادگیری پنهان با تمرین متغیر، گروه یادگیری پنهان با تمرین ثابت، گروه یادگیری آشکار با تمرین متغیر و گروه یادگیری آشکار با تمرین ثابت تقسیم شدند. گروههای تمرین متغیر بهمدت 6 روز، در هر جلسه 45 پرتاب را از فاصلههای 5/1، 3 و 4 متری از هدف، و گروههای تمرین ثابت، پرتاب از فاصله 3 متری را انجام دادند. گروههای یادگیری پنهان همراه با اجرای تکلیف پرتاب آزاد، تکلیف ثانویه شمارش سهتایی اعداد از 1000 بهسمت عقب را انجام میدادند، اما گروه یادگیری آشکار بدون اجرای تکلیف ثانویه، تکلیف پرتاب آزاد را اجرا میکردند. آزمونهای مراحل اکتساب، یادداری (با فاصله 48 ساعت) و انتقال (از فاصله 6/ 4 متری) برگزار شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس مختلط با اندازههای تکراری، تحلیل واریانس دوطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد (سطح معناداری 05/ 0). نتایج نشان داد که گروهها در مراحل اکتساب پیشرفت داشتند (001/ 0 >P)، درحالیکه اثر اصلی تمرین و یادگیری معنادار نبود (05/ 0 >P) در مراحل یادداری و انتقال، اثر اصلی نوع یادگیری، نوع تمرین و همچنین اثر تعاملی یادگیری و تمرین معنادار نبود (05/ 0 >P). در کل، نتایج پژوهش حاضر با نظریه طرحواره اشمیت همسو نبود.
خلاصه ماشینی:
مطابق با نظرية طرحوارة Poolton Sekiya Practice variability Schmidt’s schema theory Dynamical systems views of skill learning اشميت، علت يادگيري بيشتر با تمرين متغير، توسعة طرحواره است.
ميانگين و انحراف استاندارد امتيازات گروهها در مراحل مختلف مرحلة اكتساب مراحل اكتساب براي بررسي مراحل اكتساب از روش تحليل واريانس 6×2×2 با اندازههاي تكراري بر روي عامل سوم استفاده شد (05/0 بدين منظور دو عامل نوع يادگيري (در دو سطح آشكار و پنهان) و نوع تمرين (در دو سطح متغير و ثابت) بر اكتساب پرتاب آزاد بسكتبال در شش جلسه تمريني تحليل شدند كه نتايج آن در جدول 1 آمده است.
مرحلة يادداري نتايج تحليل واريانس 2×2 براي بررسي آزمون يادداري نشان داد كه هيچ كدام از اثرهاي اصلي نوع يادگيري (آشكار و پنهان) (005/0 = مجذور جزئي اتا، 662/0 = P و 195/ = (36 و 1)F)، نوع تمرين (ثابت و متغير) (028/0 = مجذور جزئي اتا، 318/0 = P و 026/1 = (36 و 1)F) و همچنين اثر تعاملي يادگيري و تمرين (018/0 = مجذور جزئي اتا، 426/0 = P و 648/0 = (36 و 1)F) معنادار نبودند؛ بنابراين، مي توان نتيجه گرفت كه بين تأثير تمرين ثابت و متغير بر يادگيري پرتاب آزاد بسكتبال در شرايط پنهان و آشكار در مرحلة يادداري تفاوت معناداري وجود ندارد.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت كه بين تأثير تمرين ثابت و متغير بر يادگيري پرتاب آزاد بسكتبال در شرايط پنهان و آشكار در مرحلة انتقال تفاوت معناداري وجود ندارد.
). آزمون همبستگي پيرسون پايايي دروني زيادي بين دو برآوردكننده نشان داد (001/0 تعداد قواعد گزارش شده توسط آزمودنيها با استفاده از تحليل واريانس يكراهه بررسي شد كه نتايج نشان داد بين تعداد قواعد كلامي گزارش شده توسط آزمودنيها در گروه هاي مختلف تفاوت وجود دارد(001/0 بحث و نتيجهگيري پژوهش حاضر با هدف مقايسة اثر تغييرپذيري تمرين بر يادگيري پرتاب آزاد بسكتبال در شرايط پنهان و آشكار انجام گرفت.