چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی وضعیت زیرساخت های پیاده سازی موثر مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. بدین منظور ابتدا با مطالعه ادبیات پژوهش و فیش برداری از منابع پایگاه های اطلاعاتی، ابتدا مفاهیم اساسی تعریف شده و سپس پنج عامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، رهبری و راهبرد، منابع انسانی و فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت های اساسی پیاده سازی مدیریت دانش در جامعه آماری مورد نظر شناسایی شدند. حجم جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم به تعداد 67 نفر بوده که با توجه به محدود بودن جامعه آماری به صورت سرشماری و با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته سنجش زیرساخت های مدیریت دانش مورد سنجش واقع شدند. برای تحلیل اطلاعات از آزمون های توصیفی و آزمون های استنباطی (آزمون t و آزمون فریدمن) استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در جامعه مورد مطالعه، میزان آمادگی در دو عامل فرهنگ سازمانی و منابع انسانی در سطح متوسط بوده و در سه عامل رهبری و راهبرد، ساختار سازمانی و فناوری اطلاعات کمتر از متوسط می باشد. هم چنین، رتبه بندی زیرساخت های مورد مطالعه با استفاده از آزمون فریدمن نشان می دهد که بین عوامل، تفاوت معنی داری وجود دارد و موثرترین و با اهمیت ترین عامل، به فرهنگ سازمانی و کم اهمیت ترین عامل، به ساختار سازمانی تعلق دارد.
خلاصه ماشینی:
"با مرور منابع مختلف مشاهده میشود که عوامل مختلفی از سوی صاحب نظران این حوزه معرفی شده است و مدل های مختلفی از سوی محققان در زمینه میزان آمادگی سازمان برای پیاده سازی 1 Davenport & Prusak 2 word 3 Bolloju, Khalifa & Turban 4 Holt مدیریت دانش ارائه شده است که تفاوت این مدل ها بیشتر در نوع و تعداد فاکتورهای انتخابی است .
پرهام (١٣٨٩) در پژوهشی هفت عامل ساختار، فرایندهای داخلی، تکنولوژی، فرهنگ ، اندازه گیری، منابع انسانی و رهبری را از نظر سنجش میزان آمادگی دانشگاه شهید چمران اهواز جهت پیاده سازی مدل مدیریت دانش برگرفته از 1 Rowley 2 Rusli, Selamat & Azmi مدل مرجع سه لایه ای ابوزید مورد بررسی قرار داده است .
سازمانها و 1 Mamaghani, Samizadeh & Saghafi 2 Abdullah 3 Vashishta, Kumar & Chandra 4 Skerlavaj, Song & Lee 5 Robbins 6 Wong به خصوص سازمان های آموزشی باید به این نکته مهم توجه کنند که اگر نتوانند دانش های نهفته افراد را مورد شناسایی قرار دهند و به دانش آشکار تبدیل کنند، در اثر فراموشی این دانش ها را از دست خواهند داد.
1 Mamaghani & et al 2 Online 3 Offline همان گونه که راولی (٢٠٠٠)، عبداله و دیگران (٢٠٠٨) و راسلی و دیگران (٢٠٠٨) و و ممقانی و دیگران (٢٠١١) اذعان می دارند، تأکید بر بعد انسانی مدیریت دانش شامل افزایش انگیزش و توانمند سازی کارکنان و مدیران در تولید علم ، به اشتراک گذاری و کاربردی کردن دانش در یک حالت برد - برد و به کارگیری فناوری به عنوان عامل ایجاد ارزش افزوده در فعالیت های علمی و تصمیم گیری، کمک شایانی در تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم به یک سازمان دانش محور خواهد نمود."