چکیده:
پیشرفت هر جامعه ای به چگونگی کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه بستگی دارد. آموزش و پرورش اگر راه دموکراسی و روش علمی پیش گیرد زمینه ی ایجاد جامعه ای پیشرفته را مهیا می سازد. به منظور رسیدن به این دموکراسی، رعایت قانون و نظم و ایجاد نگرش مثبت در این زمینه و اعمال آن توسط افراد یک جامعه ، به خصوص متولیان امر خطیر تعلیم و تربیت ، ضرورت می یابد. در این مقاله ، سعی بر این است که ضمن تعریف کلید واژه های ارائه شده ، به مواردزیر پرداخته شود: ١) اهمیت و ضرورت نظم و انضباط در کلاس ٢) روش تدریس مناسب ٣) راه ها و فنون ایجاد نظم کلاس و یا مدیریت کلاس ٤) ویژگی های رفتاری و اخلاقی یک معلم و رابطه ی آن با ایجاد نظم کلاس .
خلاصه ماشینی:
"در زمــینه ی بی نظــمی دانــش آمــوزان در کـلاس درس ، معلمان بایــد به سه سوال پاسخ دهند: ١) علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان کدام اند؟ ٢) چگونه میتوان از بروز و ظهور رفتار های نا مناسب دانش آموزان که نظم و انضبــاط را به مخاطره می اندازند، پیشگیری کرد؟ ٣) به هنگام وقوع رفتار های نا مطلوب دانش آموزان ، چه باید کرد؟ 1 Loizon 2 Fields 3 Pithers&sodden برای پاسخ دادن به این سوال هــا به عــبارت دیــگــر، شنا سایی علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان در مجموعه عامل های متعدد، باید زیر مجموعه ای از عوامل کشف شوند تا با ارائه ی راه کار های کاربردی برای از بین بردن یا کاهش آن ها، تغییرات مناسب و مثبت در کیفیت نظم و انضباط مدرسه ایجاد شود.
)؛ ١٤) تسلط نداشتن به موضوع مورد یاد گیری؛ ١٥) نداشتن رو حیه ی انتقاد پذیری و خود داری از پاسخ گویی به سوال های دانش آموزان ؛ علیرغم ایجاد تغییرات در نظام آموزش و پرورش بسیاری از معلمان در رویارویی با مسائل آموزشی فاقد تواناییهای لازم بوده و از روشهای قدیم ومهارتهای سنتی و انفرادی برای اداره کلاس خود استفاده می کنند که این امرباعث کندی فرایند یاددهی - یادگیری و آسیب پذیری امر می شود.
(پیریایی، ١٣٨٣) بنابر این ضرورت دارد که یک معلم در طراحی آموزشی تدابیری بیاندیشد تا شاگردان را با مفاهیمی که ارائه گردید آشنا نموده ؛ و امکان بر هم زدن نظم کلاس را از دانش آموزان خاطی سلب نماید، همچنین ضروری است که محتوای کتب درسی با توجه به چگونگی آموزش و اعمال روش های تدریس فعال باز نگری گردد."