چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های رهبری، انگیزه موفقیت طلبی و اضطراب رقابتی در قهرمانان کشتی آلیش بود. روش تحقیق حاضر همبستگی - پیمایشی و از نوع تحقیقات کربردی بود. جامعه آماری این پژوهش را ورزشکاران نخبه رشته کشتی آلیش تشکیل می دادند که تعداد آنها 108 نفر بود. به علت پایین بودن حجم جامعه آماری نمونه به صورت تمام شمار به دست آمد. (n=N). بر این اساس 108 نفر به عنوان نمونه آماری ارزیابی شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه مقاس رهبری در ورزش چیلادوری (1978)، پرسشنامه انگیزه موفقیت طلبی چن (2007) و پرسشنامه اضطراب رقابتی بشارت (1388) بود. روایی پرسشنامه ها توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای سبک های رهبری 0/84، انگیزه موفقیت 0/77 و اضطراب رقابتی 0/80 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید.
بنابر نتایج حاصل از پژوهش، بین سبک های رهبری با انگیزه موفقیت و اضطراب رقابتی رابطه معنادار وجود داشت. همچنین این رابطه بین انگیزه موفقیت و اضطراب رقابتی معنادار بود. برا اساس نتایج تحلیل رگرسیون سبک های رهبری قادر به پیش بینی انگیزه موفقیت و اضطراب رقابتی بودند.
باتوجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد که استفاده مربیان از سبک های مختلف مربیگری و الگوهای رفتاری متفاوت، سطوح اضطراب و انگیزه موفقیت را در ورزشکاران دستخوش تغییر خواهد نمود.
This study was conducted with the aim to examine the relationship between leadership styles, motivation for
achievement and competitive anxiety in Alish wrestling champions.
Methodology of the present study was correlational-survey and it is an applied research. The study population
includes Alish wrestling elite athletes who were 108 people. Because of the low content of the population, the
sample was analyzed in a whole counting manner (n=N). In fact, 108 persons or subjects were evaluated as the
sample of the research. Data collection tools include demographic information questionnaire, Celadore’s (1978)
leadership scale questionnaire in sport, Chen’s (2007) achievement motivation questionnaire, and Basharat’s
(2009) competitive anxiety questionnaire. Validity of the questionnaires was confirmed by 10 sports
management professors and reliability of the questionnaires was 0.84 for leadership styles, 0.77 for achievement
motivation, and 0.88 for competitive anxiety through Cronbach's alpha coefficient. To analyze the data,
descriptive and inferential statistics, exploratory factor analysis test, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson
correlation coefficient, and multiple regression were used.
According to results of the study, there was a significant relationship between leadership styles with achievement
motivation and competitive anxiety. Also, the relationship between achievement motivation and competitive
anxiety was significant. Based on regression analysis results, the leadership styles were able to predict the
achievement motivation and competitive anxiety.
According to the obtained results, it appears that coaches use of different coaching styles and different
behavioral patterns will undergo a change in levels of anxiety and achievement motivation of athletes.
خلاصه ماشینی:
"همچنین برای کسب موفقیت ، کاهش استرس و اضطراب میتواند از اهم موارد مورد توجه باشد تا بتوان از این طریق از اشکالات درونی تیم های ورزشی و عدم درک متقابل میان افراد کاسته شود و انگیزه لازم در راستای پیشرفت و پیروزی ایجاد گردد.
انگیزه موفقیت =١/٣٨١ ٠/٠٦٠+ (بازخورد مثبت ) +٠/٢٨٩ (حمایت اجتماعی) + ٠/٥٩١ (رفتار دموکراتیک ) + ٠/٢٥٣ (رفتار آموزشی) خطای استاندارد برآورد =٠/٤٤٤ نتایج تحلیل رگرسیون به روش همزمان در جدول شماره ٥ نشان میدهد که ضریب تعیین تعدیل شده چندگانه برای ترکیب خطی سبک های رهبری با متغیر اضطراب رقابتی برابر ٠/٢٢٥ می باشد که این به معنی این است که سبک های رهبری ٢٢ درصد واریانس متغیر اضطراب رقابتی را تبیین میکنند.
اضطراب رقابتی =٢/٢١٧ ٠/١٢٦+ (بازخورد مثبت ) +٠/٢٣٩ (حمایت اجتماعی) + ٠/٢٢٥ (رفتار آمرانه ) + ٠/٢٦٠ (رفتار دموکراتیک ) + ٠/١٤٩ (رفتار آموزشی) خطای استاندارد برآورد =٠/٣٢٨ ٤- بحث و نتیجه گیری نتایج آزمون آماری نشان داد که بین سبک های رهبری با مؤلفه انگیزه موفقیت در ورزشکاران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (٠/٠٥ (≥p.
Cecchini & et al بنابراین ، می توان بیان کرد رفتار مربیان و سبک مربیگری آنان اضطراب رقابتی و انگیزه تیم ها را در هر سطح و رشتۀ ورزشی تحت تأثیر قرار میدهد و حتی میتواند به موفقیت و عملکرد تیمی بهتر منجر شود."