چکیده:
سابقه و هدف: جهتگیری مذهبی (درونی و بیرونی) یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار و شناخت است و نقش تعیینکنندهیی در مولفههای هوش هیجانی دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین جهتگیری مذهبی با مولفههای هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
روش کار: این پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعهی آماری آن را همهی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 94 - 95 تشکیل میدهد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود. بدینصورت که نمونهیی به حجم 63 نفر (32 دختر و 31 پسر) از دانشجویان در حال تحصیل از میان همهی دانشجویان دانشکدهی پزشکی انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی جهتگیری مذهبی آلپورت (ROS) و پرسشنامهی هوش هیجانی بار-آن (EQ – I) بود. دادهها نیز با استفاده از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحرافاستاندارد) و تحلیل رگرسیون بررسی شد. در این پژوهش همهی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوهبراین، نویسندگان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: 51 درصد از نمونههای پژوهش زن و 49 درصد از آنان مرد بودند؛ 7/31 درصد در گروه سنی 18 تا 20 سال، 4/52 درصد 21 تا 23 سال و 9/15 درصد در گروه سنی 24 تا 29 سال قرار داشتند. همچنین 7/93 درصد از افراد نمونه مجرد و 3/6 درصد نیز متاهل بودند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی بر مولفههای هوش هیجانی در سطح 5 درصد تاثیر معناداری دارد. علاوهبراین، جهتگیری مذهبی دانشجویان توانایی پیشبینی 19 درصد از مولفههای هوش هیجانی را دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که جهتگیری مذهبی میتواند نقش موثری در پیشبینی هوش هیجانی دانشجویان ایفا کند. دانشجویانی که جهتگیری مذهبی بالایی دارند، دارای انعطافپذیری، تحمل استرس و شادکامی بالایی نیز هستند و در موقعیتهای اجتماعی مسولیتپذیری بالایی دارند.