چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دختران نسبت به ازدواج و عوامل مؤثر در آن در دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. چارچوب نظری این پژوهش، ترکیبی از مجموعه نظریات مدرنیزاسیون، گذار جمعیتی دوم، نقش، انتخاب عقلانی و نظام کارکردی پارسونز است که برای بررسی متغیرهای هزینه فرصت، کلیشههای نقش جنسیتی و دینداری استفاده شده است. روش پژوهش در این مطالعه، پیمایش و ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران 374 نفر (222 نفر در مقطع کارشناسی، 110 نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 42 نفر در مقطع دکتری) تعیین شده است. پرسشنامه در سطح دانشگاه فردوسی مشهد و با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم اجرا شده است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (ضریب همبستگی و تفاوت میانگین، رگرسیون، تحلیل مسیر) و با کمک دو نرمافزار Spss وAmosبررسی شدند. نتایج نشان میدهند بین متغیرهای مدّنظر با نوع نگرش به ازدواج، رابطه وجود دارد. همچنین بین متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی، دینداری، هزینه فرصت و کلیشههای نقش جنسیتی با نوع نگرش به ازدواج، رابطه وجود دارد. بیشترین میزان اثرگذاری در نگرش سنتی به ازدواج مربوط به متغیر دینداری و برای نگرش مدرن به ازدواج، مربوط به هزینه فرصت است. همچنین بهلحاظ توصیف توزیع پاسخگویان نسبت به نوع نگرش به ازدواج، نتایج نشان دادند بیشتر پاسخگویان، نگرش سنتیتری به ازدواج داشتند.
The main objective of this study is to investigate the attitudes toward marriage of girls and effective factors on it among girls' students of Ferdowsi University of Mashhad. Theoretical framework of this research combines theories of modernization، the second demographic transition، role، rational choice and functional system of Parsons which used for to study the independents variables such as opportunity- cost، stereotypical gender roles and religiosity.
The methodology of this study was survey research and data collection tool was a questionnaire. The sample size is determined 374 students (222 undergraduate، 110 graduate students، 42 PhD) by using the general formula of Cochrane. Questionnaires were carried out at Ferdowsi University of Mashhad، with stratified sampling technique. Data were analysied by descriptive and inferential statistics (correlation coefficient and mean differences، regression، path analysis) through two software; SPSS and Amos.
The result of study showed that there is a relationship between independents variables and attitude to marriage. The results indicate that، there is a relationship between social status variables، cost-opportunity variable، religiosity and stereotype's variable with the attitudes to marriage. The most effective on traditional attitude of marriage is related to religiosity variable. Regarding to modern attitudes of marriage، the cost-opportunity variable has the higher impact. Furthermore، descriptive statistics showed the mean score of traditional attitude has the higher score among the respondents compare to the modern traditional.
خلاصه ماشینی:
"همانگونه که اینگلهارت (1383) اشاره میکند جامعهپذیری، نقش بسیار مهمی در ساخت ارزشها و نگرشهای افراد و همچنین سوگیریهای اجتماعی آنها دربارۀ بسیاری از مسائل اجتماعی ازجمله جنسیت و تفاوتهای جنسیتی دارد؛ بنابراین به نظر میرسد ناسازگاری این دو دسته از ارزشها، آنها را در دوگانگی میان ارزشهای سنتی و مدرن بر سر مسألۀ ازدواج سرگردان کرده است.
این سرگردانی بهویژه برای دختران، چالش بزرگی است که آنها را به بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی ممکن است بکشاند؛ بنابراین با توجه به افزایش سهم زنان در آموزش عالی، گسترش اجتماعات شهری، تنوع فرهنگی و گرایش به بازار کار و اشتغال زنان، مسألۀ بررسی نگرش دختران به ازدواج، امری ضروری به نظر میرسد.
در این پژوهش سعی شده است تأثیر متغیرهای مختلف نظیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی، کلیشههای نقش جنسیتی، محاسبۀ هزینه فرصت و دینداری در نگرش به ازدواج بررسی شود.
پیشنهادها - از آنجا که با وجود تمایل فزایندۀ دانشجویان به ازدواج، اقدام به آن پایینتر از سطح مدنظر است، پیشنهاد میشود سازمانها، برنامهریزان و مسئولان مربوط به نتایج مطالعاتی توجه کنند که دربارۀ تعیین نگرش دانشجویان و کشف موانع در مسیر ازدواج آنان انجام میشود، تا نگرشها و مسائل نگرشی آنها نسبت به موضوعات مهمی چون ازدواج، محققانهتر بررسی شود.
[1] Marriage 1 Gubernskaya 2 Willoughby 3 Martin 4 Malhotra 5 Modernization 6 William Good 1 Lundberg 2 Pollak 3 McCrate 4 Gender stereotypes 1 Extensive Study 1 Brateeen & rosen 1 Validity 2 Reliability مراجع احمدی، خ."