چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین جهان ـ محلیشدن با فردگرایی و جمعگرایی در بین دانشجویان دانشگاه یزد انجام شده است. متغیرهای وابسته این پژوهش، فردگرایی و جمعگرایی است که در ابعاد افقی و عمودی بر اساس نظریات تریاندیس سنجیده شده است. روش پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که از بین جامعه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، تعداد 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. سوال اصلی پژوهش به دنبال این بوده که آیا رابطه معناداری میان جهان- محلی شدن و فردگرایی و جمعگرایی وجود دارد؟ با توجه به سوال اصلی تحقیق فرضیه اصلی بر وجود رابطه میان جهان – محلی شدن با فرگرایی و جمعگرایی اشاره دارد. همچنین فرضیات فرعی حاکی از این است که میان متغیرهای زمینهای جنس، وضعیت تأهل و تحصیلات با فردگرایی و جمعگرایی رابطه وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین جنس، وضعیت تأهل و میزان تحصیلات با فردگرایی و جمعگرایی رابطه معناداری وجود ندارد. بین جهان ـ محلیشدن با فردگرایی رابطه معناداری مشاهده شد. همچنین میان متغیر جمعگرایی با جهان محلی- شدن نیز رابطه معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان میدهد که بعد تقابل با کشورهای جهان ﺑﯿﺶ از 16 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲ جمعگرایی را تبیین میکند. همچنین بعد انطباق با روند جهانیشدن، 5/9 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲ ﻓﺮدﮔﺮاﯾﯽ را تبیین میکند
خلاصه ماشینی:
ساير تحقيقات در ايران نيز نشان ميدهد، با اينکه اغلب افراد تمايل دارند رفتارهاي جمع گرايانه داشته باشند (چلبي، ١٣٨١؛ دفتر طرحهاي ملي وزارت ارشاد، ١٣٨١) و در حدود ميانۀ جمع گرايي و فردگرايي قرار دارند (عظيميهاشمي، ١٣٧٣ و نوروزي، ١٣٧٥)، اما افراد اعتقاد دارند که بسياري از افراد ديگر در جامعه ، رفتارهاي فردگرايانه دارند.
لذا از جمله اهدافي که اين 1- Globalization فصلنامه سال يازدهم شماره ٣٠ 123 تحقيق به دنبال آن است تعيين رابطه ميان جهان- محلي شدن با فردگرايي و جمع گرايي به عنوان هدف کلي و تعيين رابطه ميان متغيرهاي زمينه اي از جمله جنس ، وضعيت تأهل و تحصيلات به عنوان اهداف جزئي ميباشد.
حال بايد بدانيم در اين شرايط ، وضعيت فردگرايي و جمع گرايي در ايران چگونه است و جهان ـ محليشدن چه تأثيري بر روي آنها خواهد داشت ؟ آنچه در پژوهش حاضر مدنظر است ، ترکيبي از نظريه هاي گفته شده در بالاست که از يک سو براي مشخص کردن ميزان فردگرايي و جمع گرايي در بين دانشجويان به عنوان متغيرهاي وابسته ، بر نظريه تريانديس تأکيد دارد و و از سوي ديگر، در پرداختن به تبعات اجتماعي جهانيشدن با استفاده از يک ديدگاه ترکيبي، فردگرايي و جمع گرايي را 1 تحت تأثير جهاني ـ محليشدن ميداند که ميتواند بر آنها مؤثر واقع شود (دوبلائر، ١٩٩٩: ٢٢٩).
براي آزمون اين فرضيه نيز از آزمون تي استفاده شد که نتايج نشان ميدهند سطح معناداري بيشتر از ٠/٠٥ است ، بنابراين فرضيه ما رد ميشود؛ يعني بين وضعيت تأهل و فردگرايي و جمع گرايي رابطه معناداري وجود ندارد.
فصلنامه سال يازدهم شماره ٣٠ 139 فرضيه پنجم : بين جهان ـ محلي شدن و جمع گرايي رابطه وجود دارد.