چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا بر اضطراب در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی بخش بیکاه (یکی از بخش های شهرستان رودان ) بوده است .روش به کارگرفته شده در این تحقیق ، نیمه آزمایشی و ازنوع پیش آزمون – پس آزمون بود.جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایه ی ششم مقطع دوره دوم ابتدایی بخش بیکاه ، به تعداد ١٠٠ نفر(از ٥ مدرسه ) بود. قبل از برگزاری دوره رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا، جهت شناسایی دانش آموزان دارای اضطراب متوسط ، از مصاحبه تشخیصی و پرسشنامه اضطراب بک استفاده شد.حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و باروش نمونه گیری تصادفی ساده ،به تعداد ٨٠ نفر(٤٠ نفر گروه کنترل و٤٠ نفر گروه آزمایش ) انتخاب گردید. سپس پرسشنامه اضطراب بک (١٩٨٨) بین آزمودنی های دو گروه توزیع شد و پس از آن ، روش رنگ آمیزی درمانی با طرح های ماندالا براساس پروتکل درمانی لبادی ورونقی (١٣٨٩) به مدت یک ماه برروی آزمودنی های گروه آزمایش اجرا گردید.درانتها پرسشنامه ها مجددا به هر دو گروه ارائه شد.داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی وتحلیل واریانس چند متغیری مورد تحلیل قرار گرفت .پس از تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS، ، فرضیات براساس آزمون تحلیل کوواریانس (آنکووا)با مقادیر مناسبی مورد تایید قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که رنگ آمیزی در مانی به روش طرح های ماندالا براضطراب دانش آموزان ٠ 5F ، ٠٥تاثیر گذار بوده است و بین اضطراب در پس آزمون گروه کنترل وآزمایش ، تفاوت معناداری وجود داشته است (٤٠ < P). این نتایج به طور کلی نشان می دهدرنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا بر اضطراب دانش آموزان تاثیر دارد و موجب کاهش اضطراب آنها می شود
خلاصه ماشینی:
"نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که رنگ آمیزی در مانی به روش طرح های ماندالا براضطراب دانش آموزان ٠ 5F ، ٠٥تاثیر گذار بوده است و بین اضطراب در پس آزمون گروه کنترل وآزمایش ، تفاوت معناداری وجود داشته است (٤٠ < P).
این نتایج به طور کلی نشان می دهدرنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا بر اضطراب دانش آموزان تاثیر دارد و موجب کاهش اضطراب آنها می شود واژه های کلیدی: .
روش پژوهش روش پژوهش ، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون بود که تاثیر رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا بر اضطراب دانش آموزان دختر پایه ششم دوره دوم ابتدایی بخش بیکاه (یکی از بخش های شهرستان رودان ) را مورد بررسی قرار داد.
بنابراین رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا که واسطه ای برای اکتشاف خود است ، از طریق محتوای ذهن روی بدن و رفتارهای فرد تاثیر می گذاردودرتمرکزفکری نسبت به مسائل واقعی ومهم به فرد کمک می کندو موجب کاهش اضطراب در فرد می گردد.
بنابراین می توان با صراحت کامل گفته شود؛ بین میانگین اضطراب در پس آزمون گروه کنترل وآزمایش تفاوت معنی دار وجود دارد واین گویای این امر است که رنگ آمیزی درمانی به روش طرح های ماندالا بر اضطراب دانش ٢٥ و در آموزان تاثیر گذاشته است و بدین گونه فرضیه اصلی پژوهش تایید می گردد.
بنابراین می توان گفت که میانگین اضطراب دانش آموزان در گروه آزمایش و پس از رنگ آمیزی گروه آزمایش ٨٠ درمانی به روش طرح های ماندالا نسبت به گروه کنترل کاهش پیدا کرده است ."