چکیده:
رسانه ها در دنیای امروز در عرصه های گوناگون نقش برجسته ای دارند. در این میان، رسانه های صوتی ـ تصویری با قابلیت فراگیری از اهمیت ویژه ای برخوردارند. فناوری های نوین ارتباطی و حضور بازیگران متعدد تغییراتی را به این فضا اعمال کرده است که شناخت آینده این حوزه و ارائه راهکارها و جهت گیری های مدیریتی آن را، به ویژه با ملاحظات خاص کشورمان با مشکلات بسیار مواجه کرده است. رفتار بازیگران متعدد و مستقل و تاثیر آن در تکامل سامانه رسانه های صوتی ـ تصویری، نشان از نیاز به شناخت بهتر رفتار بازیگران برای خط مشی گذاری این عرصه دارد. پژوهش حاضر برای پاسخگویی به این پرسش است که مهم ترین مناقشات بازیگران در این عرصه در چه مسائلی است. برای این هدف، روش جدیدی بر پایه روش های موجود در حوزه آینده پژوهی و خط مشی گذاری و با محوریت مسائل کلیدی این حوزه ارائه شده است. در این روش، چهار متغیر نفوذ هر بازیگر بر سایرین، موقعیت بازیگر در هر مسئله، میزان اصرار بر آن و توان اختصاص یافته به منزله نشانگرهای رفتاری بازیگران مطرح می شوند. درنهایت نیز شش مسئله کلیدی شناسایی می شود. نتایج تحلیل ها نشان میدهند که بیشترین تباین نظر بازیگران درباره مسئله اول، دوم و چهارم است. همچنین نتایج این پژوهش می تواند به منظور شناسایی آینده این حوزه به کار رود.
خلاصه ماشینی:
"از اثرات کلیدی رسانه های جدیـد، ایجـاد نوعی «فرهنگ مشارکتی »، تبدیل شدن مخاطب منفعل به گزینشگر فعال و همگرایـی اسـت که خود منجر به ورود بازیگران جدید به عرصه رسانه شده است ، به گونه ای کـه رفتـار ایـن بازیگران به نوبه خود اثرات زیادی در تکامل فضای رسانه ها داشته است ؛ تحلیل رفتـار آنهـا در مسائل کلیدی حوزه رسانه می تواند مبنایی برای شناخت آینده این حوزه باشد.
روش پژوهش همان طور که پیش تر ذکر شد، ایده اصلی در روش های مبتنی بر تحلیل بـازیگران مـرتبط بـا موضوع ، این است که سیستم مورد مطالعه چنـد بـازیگر دارد کـه در مسـائل کلیـدی منـافع گوناگونی دارند و تلاش می کنند با استفاده از اختیارات خود، نتایج را به سمت علایق خـود بکشانند.
فهرست بازیگران شناسایی شده نام بازیگر به اختصار نام بازیگر به اختصار اپراتورهای مخابراتی ب١ سرمایه گذاران مستقل ب٦ بازیگران غیررسمی ب٢ شورای عالی فضای مجازی ب٧ تولید و تأمین کنندگان محتوا ب٣ مردم ب٨ رهبران دینی ب٤ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ب٩ سازمان صدا و سیما ب٥ وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ب١٠ گام سوم : تعیین شاخص های رفتاری بازیگران همان طور که پیش تر اشـاره شـد، بـرای سـنجش بـرآورد راهبردهـای یـک مسـئله و میـزان واگرایی بازیگران در این خصوص ، چهار متغیر اصـلی مشـتمل بـر موقعیـت ، تـوان و میـزان اصرار بازیگران در هر مسئله و قدرت نفوذ آنها به منزلـه ورودی مـورد نیـاز اسـت ."