چکیده:
از دیدگاه کلان، جامعه اطلاعاتی با معیارهای تقویت شده در حوزه های پنج گانه فناوری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ارزیابی می شود. آنچه در جامعه اطلاعاتی در حوزه فرهنگ در حال وقوع است، بروز یک فرهنگ نوپاست که تحول و تغییر اساسی در شیوه زندگی و توسعه دامنه تعامل و تقابل گسترده فرهنگ ها در سراسر جهان به دنبال دارد. این تعامل بین فرهنگ ها می تواند به استیلای فرهنگ هایی منجر شود که تاکید بیشتری بر به کارگیری اطلاعات و بی پروایی و صراحت در تبادل اطلاعات گوناگون دارند. تحقیق حاضر به بررسی رابطه شبکه های اجتماعی مجازی با ارزش های خانواده (شهروندان بجنوردی در سال 1394) پرداخته است. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و نمونه براساس فرمول کوکران شامل 382 نفر از شهروندان بجنوردی 17 تا 40 ساله است که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه است که از طریق آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد شاخص های متغیر مستقل: گمنامی، سابقه کاربری، میزان استفاده و تعاملی بودن ارتباطات در شبکه های اجتماعی مجازی به ترتیب به میزان 069/ 1، 822/ 0، 494/ 0و 163/ 0 توانسته اند متغیر وابسته را تبیین کنند و بیشترین تاثیرگذاری را در ارزش های خانواده داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"از میان مطالعات انجام شده در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد: کفاشی (١٣٨٨) در پژوهش خود با عنوان «بررسی تأثیر اینترنت بر ارزش های خانواده » به این نتیجه دست یافت که بین متغیرهای مستقل شامل : دسترسـی دانشـجویان بـه اینترنـت ، محیط تعاملی ، فضای صمیمیت ، روابط احساسی ، وارد شدن دانشجویان در بحـث و منـاظره گروهی ، پذیرفته شدن آنها در محیط تعاملی اینترنتی ، احساس رضـایت از گمنـام بـودن در اینترنت ، میزان اطلاع خانواده در مورد استفاده فرزندان از محیط های اینترنتی و متغیر وابسته ارزش های خانواده ، رابطه آماری معکوس وجود دارد.
حضـور فیزیکـی داشـتن در یـک اجتماع ، در مقایسه با عدم حضور فیزیکی در اجتماعی که در شبکه هـای اجتمـاعی مجـازی دیده می شود، رابطه ای با کاهش یا افزایش میزان پذیرش و رعایت متغیرهـایی کـه بـه عنـوان ارزش های خانواده در نظر گرفته شده است در بین اعضای خانواده ها ندارد (جـدول شـماره ٨).
برای تبیین این امر از تئوری ها و نتایج تحقیقات پیشین استفاده شده است که در زیر به بررسی میزان کاربردی بودن آنها در جامعه آماری مورد مطالعه پرداخته می شود: برطبق نظریه کلی و ولخارت در مورد تأثیر گروه ، هرچه کاربر احساس کند بیشـتر در محیط شبکه های اجتماعی مجازی موردپذیرش واقع می شود، احتمالا باعث خواهد شـد بـر ارزش های خانواده مؤثر واقع شـود و همچنـین هرچـه کـاربران بیشـتر وارد بحـث و منـاظره گروهی شوند، احتمالا باعث مطرح کردن موضوعات خود با محیط های تعاملی شـبکه هـای اجتماعی مجازی می شود و کمتر مسائل خود را بـا خـانواده مطـرح مـی کننـد و باعـث کـم اهمیت شدن ارزش های خـانواده نـزد فـرد مـی شـود."