خلاصه ماشینی:
"زیراکه جهان کتاب،تنها ازطریق متن آفریده میشود؛ و کودک باید چگونگی بروز و ظهور دنیای ذهنی خود را از شخصیتها، مکانها و کنشها[باتلاش]شکل و سامان دهد و این خود گویای درگیری همدلانهء1بیشتری بارسانهای چون کتاب است؛نسبت بهآنچه که هنگام تماشای تلویزیون روی میدهد.
بهعنوان نمونه،سارا تریمر Sarah Trimmier (متولد 1741 و متوفی در سال 1810)چنین توصیه میکند:«در انتخاب کتاب برای خواندن بچهها،نهایت حزم و دوراندیشی ضروری است،و [به هیچوجه]نباید اجازه داد که بچهها خودشان دست به انتخاب بزنند.
دربرابر چنین نظری پیترهانت نقل میکند که الیزابتریگبی در سال 1844 میلادی متوجه این نکته شده است که:«کودک و نوجوان را باید به حال خود واگذاشت تا خود درپی کتاب[دلخواهش]باشد.
بسیاری از نویسندگان،نوشتههای کودکان و نوجوانان را مبنا و مستندی برای بررسی روند فراگیری گامبهگام آنها قرار دادهاند(بهعنوان مثال اثر استیدمان در سال 1982،صفحه 76 را ببینید).
» (همان منبع،صفحه 122)پس در داستانهایی هم که برای کودکان یا نوجوانان نوشته میشود،بزرگسالان میتوانند جهان بزرگسالی را بههمان صورتی که به بچهها نشان میدهند،زیر سیطره و هدایت خود داشته باشند.
این امر نیازمند آن است که کودک یاد بگیرد که چگونه بخواند،آنهم در وهلهی نخست،نه فقط دراین مورد که چگونه واژگان نوشتاری باگفتار گره میخورد،بلکه بدان معنا که بهاین نکته دست یابد که کارکرد کتاب چگونه است.
اثری ادبی که مخاطبش کودکان 2-3 ساله هستند و به اندازهای کوتاه است که میتوانیم آن را بهصورت تمام و کمال مورد بررسی قرار دهیم: [1]به باغوحش نامهای نوشتم تا حیوانی دستآموز را برایم بفرستند: [2]آنها پاکتی برایم فرستادند[پاکتی حاوی عکس جعبهای یا برچسب«خیلی سنگین»برروی آن."