خلاصه ماشینی:
"حالا سوالم را دوباره در ذهنم مرور میکنم و میخواهم بدانم که اولا جواب من چیست؟دوما جواب این سؤال نزد کیست؟توی دفتر کتاب ماه نشستهام و دارم پیشکسوتان و زحمتکشان بیمزد و منت ادبیات کودک و نوجوان را از جلوی چشمم عبور میدهم:حتما چهرهء جعفر ابراهیمی (شاهد)و حمید گروگان و بسیاری دیگر را خواهم دید.
همین یادداشت کوتاه در شناسنامه،خیلی حرفها میزند،مثلا این که بالاخره ناشران خصوصی هم توانستند از شرکتهای مختلف دولتی حمایتهای مالی بگیرند و کتاب منتشر کنند یا مثلا خیلی اتفاق فرخندهای است که حمایتهای ارشاد و کانون و مدرسه و تربیت، دیگر حرف اول را نمیزنند و ناشران میتوانند چشم یاری از شرکتها و ادارات مختلف داشته باشند.
بحث این است که آیا همینکه این عزیزان خوب مینویسند،یا مثلا زیاد مینویسند، یا در مطبوعات و رادیو و تلویزیون فعالیت میکنند،دلیل کافی است برای انتصاب آنان در سمت مدیریت؟و آیا این دوستان موفقترین «نویسندگان مدیر»هستند؟ از طرفی،این مسئله وجود دارد که این افراد با اشتغال در چنین سمتهایی،آیا واقعا میتوانند دست به قلم ببرند و باز هم برای کودک و نوجوان بنویسند؟اگر جواب منفی باشد که آن وقت دیگر این دوستان،نویسنده فعال کودک و نوجوان نیستند.
سؤال اول:دقیقا معنی این جمله چیست: «اگر کتابی خارج از فهرست مندرج در کتابها نیز وارد مدرسه شود و توسط دانشآموزان مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار بگیرد،مورد اشکال نیست»میخواهم خیلی روشن و دقیق بدانم که آیا هر کتابی[البته هر کتابی که با مجوز رسمی منتشر شده باشد]میتواند وارد مدرسه شود؟ تجربهء خرید کتاب از سوی آموزش و پرورش و ارسال آن برای کتابخانههای مدارس و حرف و حدیثهای پیرامون آن،کمی آدم را به شک میاندازد!"