خلاصه ماشینی:
"و اما روایت شفیعی از هزار و یک شب: این اثر عمدتا از تصویر تشکیل شده است و در مواردی محدود،حضور چند واژه یا عباراتی چند نیز به چشم میخورد.
شعر:پیتیکو پیتیک تو آسمون شهر نگو رنگین کمون راوی تصویرگر این اثر،با آوردن این کلمات کلیدی،خود به راوی نویسندهای تبدیل میشود که کدهای داستان هزار و یک شب،ذهن خود را میگوید.
در داستان شفیعی دو رکن مهم هزار و یک شب،یعنی قصهگویی شهرزاد که سبب تغییر خلق و خوی شاه و سرانجام آزادی دیگر زنان میشود و نیز حضور عناصر جادویی مشهود است.
شهرزاد در کنار اسب سپیدش به عنوان نیروی خیر(روشنی و سپیدی)،گرفتار نیروی شر،یعنی کنجد شاه مخوف در شهر سیا(سیاهی و تیرگی)میشود.
طبق تصویر ساده شدهای چون این چارت: شهرزاد به عنوان نیرویی حافظ و نگهبان،به سمت قصر که محل قرارگیری شکارچی یا شاه است،حرکت میکند.
چنگ موجود روی اسب،هم تداعیکننده یال برای این اسب و هم عنصری هزار و یک شبی است که شهرزاد با نواختن آن،ریتم موزون قصههای خود را آغاز میکند.
4/1 سمت راست و بالا که محل قرارگیری بخشی از شهر سیا و کنجد شا در درون قصر است،بر مبنای الگوی تاریخی ارائه شده،محل شکارچی است که اغلب تصویر موجودی قدرتمند،پدر قبیله، پادشاه یا خود شکارچی در نظر گرفته میشده.
در اینجا نیز شهرزاد جادو شده(تبدیل او به طاووس)،در بالای سمت چپ و شاه کماکان در بالای سمت راست قرار دارد.
در این پلان،کنتراست اندازه بین شاه و شهرزاد،در جهتی معکوس با تصاویر قبلی عمل میکند؛طوریکه شاه که نماد قدرت و سلطه است،بسیار بزرگ و شهرزاد در بند و افزون شده، بسیار کوچک تصویر شده است."