چکیده:
زمینه: باورها و نگرشهای افراد همواره بهعنوان محرکی مهم و جهت دهنده به فعالیتهای انسان مطرح بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق و صلاحیتهای حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان صورت گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به هدف آن به شیوه توصیفی از نوع همبستگی انجام شد، بدین منظور از بین جامعه۶۶۰ نفری معلمان ابتدایی شهرستان شاهیندژ، ۲۴۴ نفر (۱۲۴ زن و ۱۲۰ مرد) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. با توجه به هدف اصلی پژوهش از سه پرسشنامه باورهای خودکارآمدی، اخلاق حرفهای و صلاحیتهای حرفهای معلمان استفاده شد و روایی پرسشنامههای پژوهش حاضر با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر (۹۳/۰ α=) و (89/۰α=) و (97/۰α=) به دست آمد و از شیوه مدلیابی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان دادند، ضرایب تاثیر صلاحیتها و اخلاق حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان بهترتیب برابر 55/0 و 36/0 بهدست آمد همچنین نتایج حاکی از این بود که مقادیر کای اسکوئر هنجارشده، ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) و سایر شاخصها مانند NFI، IFI و CFI که هرکدام وجهی از برازش مدل ساختاری را نشان میدهند، پس از اصلاح در حد مطلوب قرار دارند و میتوان گفت مدل نهایی از برازش خوبی برخوردار است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان ادعا نمود که اخلاق و صلاحیتهای حرفهای معلمان دارای نقشی مثبت و معنادار بر باورهای خودکارآمدی آنان میباشد.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان دادند، ضرایب تأثیر صلاحیتها و اخلاق حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان بهترتیب برابر 55/0 و 36/0 بهدست آمد همچنین نتایج حاکی از این بود که مقادیر کای اسکوئر هنجارشده، ریشۀ دوم میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) و سایر شاخصها مانند NFI، IFI و CFI که هرکدام وجهی از برازش مدل ساختاری را نشان میدهند، پس از اصلاح در حد مطلوب قرار دارند و میتوان گفت مدل نهایی از برازش خوبی برخوردار است.
جدول 4: شاخصهای کلی برازش مدل نهایی معادله ساختاری برای تبیین نقش اخلاق و صلاحیتهای حرفهای بر باورهای خودکارآمدی معلمان پس از اصلاح (رجوع شود به تصویر صفحه) همانگونه که در جدول 4 مشاهده میشود؛ نتایج حاصل از تحلیل مدل ساختاری نشان داد که مقدار مجذور خی دو برای قضاوت در مورد خطی بودن ارتباط سازههای مکنون برابر با 726/256 به دست آمد که نسبت به مدل ساختاری اولیه 172/214 نمره کاهش یافته است؛ و همچنین ملاحظه میشود پس از اعمال تغییراتی از طریق همبسته کردن بعضی از متغیرهای خطای اندازهگیری، مقدار خی دو بر درجۀ آزادی (کای اسکوئر هنجارشده) برابر 783/1 شده است.
همچنین محدودیت دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که در این مطالعه ویژگی باورهای خودکارآمدی معلمان بهنوعی متغیر وابسته و متغیرهای اخلاق حرفهای و صلاحیتهای حرفهای آنان به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شدهاند که نقش متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته بررسی میشود؛ درصورتیکه بسیاری از ویژگیهای دیگر مانند صفات شخصیتی، فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و … نیز ممکن است بر متغیر وابسته تأثیرگذار باشد که پژوهشگر میتوانست نقش آنها را هم بررسی نماید اما به دلیل گسترده بودن موضوع امکان بهرهگیری از این ویژگیها مقدور نبود.