خلاصه ماشینی:
"واکنش پاسپان پ در مقابل دزد،این تلقی را در ذهن خواننده ایجاد میکند که نزدیکی به یاس که موجودی معنوی و قدسی و عزیز است،هالهای مقدس دور نادر کشیده و مصونیتی برای او فراهم ساخته که مانع از باورمردم به خطاکار بودن او خصلت آگاهیبخشی یاس که محصول تجربه مشترک مردم است، در کنار نیاز شخصیت اصلی داستان به سکوت و بیخبری مردم، برجسته میشود و شخصیت محوری داستان را به رویارویی و کشمکش بیرونی و درونی میکشاند و داستان را پیش میبرد میشود؛حتی اگر به چشم خود دیده باشند.
اگر پاسپان پ را همانطور که از رفتارش برمیآید، انسانی عاشق و شیفته یاس مقدس بدانیم و خوشبین به آدمهای نزدیک به آن موجود مقدس و دلکنده از گذشته پاسبانی خودش،چرا از این شغل جدا نمیشود؟پاسپان پ باتومش را از ساقه یاس میآویزد و خودش این کار را اینطور توضیح میدهد که یک عمر با من بوده،ولی حالا وقتی با مردم صحبت میکنم نمیخواهم از کمرم آویزان باشد و کمی بعد میگوید:«باتومی که بوی یاس بدهد،باتوم نیست»،«او هم باید مثل خودم بازنشسته شود.
اگر پاسپان پ به بازنشستگی،از کار افتادگی و ناکارآمدی باتومش به عنوان سمبل خشونت نگاه میکند،چرا آن رابه کناری نمیگذارد؟چرا آن را از ساقه یاس آویزان میکند تا عطر یاس به خود بگیرد؟مگر نه آنکه در این داستان،هر آنچه عطر و بوی یاس بگیرد نزد مردم محبوب میشود، شاید او میخواهد پوشش خوش عطر و بو بر ابزار خشونت بکشد!؟یاس، دختر دانشآموز،یکی دیگر از شخصیتهای شیفته یاس و خوشبین به نادر است."