چکیده:
بیتردید شیخ اشراق بزرگترین حکیم نوری در عرصه و قلمرو اندیشۀ اسلامی است. درک عمیق او از حِکم نوری قرآن و نیز تکیه بر حکمت نوری ایران باستان، جریان نوافلاطونی و همچنین تأثیر از حکمةالمشرقیینِ حکمای بلندمرتبهای چون ابنسینا، نظام منسجم و بسیار فکورانهای از نور در تاریخ حکمت و فلسفۀ اسلامی بهجای گذاشت که نه پیش از او سابقهای داشت و نه پس از او. در این مقاله با محوریت صادر اول در نظام فکری شیخ اشراق، نخست به بررسی تناظر میان نور در مفهوم فیزیکی خود با معنای متافیزیکی آن پرداختهایم و سپس بیان و شرح ابعاد نسبت صادر اول با موجودات و مخلوقات عالم منجمله نسبت ربوبیت، حُبّی، معادی و مشکات در جهانبینی شیخ اشراق را هدف قرار دادهایم. مسئلۀ اصلی تحقیق کاهش فاصلۀ میان محسوس و معقول یا نور محسوس و نور معقول است. از همین رو سعی شده است که بحث، از مفهوم فیزیکی نور آغاز شود و در حقیقت با شرح این معناست که در حکمت اشراقی ظاهر، مقابل باطن نیست. فیزیک در تقابل با متافیزیک نیست، بلکه آخرین سطح ظهور باطن یا امر متافیزیکی است. در نظام مراتب نوری شیخ اشراق، هستی، وجود واحدی است که گرچه در مراتب، سیر نزولی دارد، در این فرآیند هرگز حقیقت نوری خویش را از دست نمیدهد.
No doubt Shykhashraq largest optical Wise arena is Islamic territory
Light sentence based on his deep understanding of the Quran and the light of wisdom of ancient Persia, as well as the influence of the Neo-Platonic philosophers Hkmhalmshrqyyn Blndmrtbhay such as Ibn Sina, and very thoutful coherent system of light left in the history of Islamic Philosophy The record was not before him and not after him.
This article focused on the first issue Sheikh intellectual system of illumination, the light of the correspondence between the physical concept With its metaphysical meaning and explanation of the first issue also creatures and critters of the world about the divinity of love Resurrection and the lamp worldview Sheikh is targeted illumination.
The main concern bridging the gap between the sensible and intelligible, or visible light and light is reasonable. That is why we tried to begin his discussion of the physics of light. In fact, as this means that the backend will not appear on the illuminated wisdom. Physics is not at odds with the metaphysics but the last level rise or the metaphysical reality Sheikh illumination in the optical far, there are points which, although far declined to but in light of the process never actually able to meet his lost.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله با محوريت صادر اول در نظام فکري شيخ اشراق ، نخست بـه بررسي تناظر ميان نور در مفهوم فيزيکي خود با معناي متافيزيکي آن پرداخته ايم و سپس بيان و شرح ابعاد نسبت صـادر اول با موجودات و مخلوقات عالم من جمله نسبت ربوبيت ، حبي ، معادي و مشکات در جهان بيني شيخ اشراق را هـدف قرار داده ايم .
ذکر اين نکته ضروري خواهد بود که نور در بادي امـر فاقـد بـار اسـت کـه بـه شـکل بسته هايي به نام کوانتوم وارد اولين جزء ماده يعني اتم مي شود و بر الکتـرون هـاي آن نيـرو وارد مي کند که سبب تهييج آنها مي شود و الکترون تهييج شده با دريافت اين انرژي به مدار بالاتر مي رود.
شيخ اشراق ماحصل اين مطلب را چنين بيان کرده است : «چون در اشـيا و امـور عـالم به درستي پژوهش کنيم ، هيچ مؤثر قريب و بعيدي وراي نور نخواهيم يافت ، خواهيم ديد که در وجود، جز نور محض ، نوري که سرچشمۀ اصلي هر نور و منبع اولي هر وجود ديگري است ، مؤثري نتواند بود؛ چون محبت و قهر، صادر از نور است و حرارت و حرکت نيز هر دو معلول نور هستند، از اينجاست که حرارت بالـذات در قـواي شـوقي اعـم از شـهوي و غضبي مدخليت پيدا مي کند و وجود همۀ آنهـا در حـرارت بـه تمـام و کمـال مـي رسـد و شوقيات ما نيز خود، موجب حرکات روحاني و جسماني مـي گـردد».