چکیده:
با ظهور و گسترش اسلام آنچنان تحول عظیم علمی فرهنگیای در جامعه و پیرو آن در عرصه بانوان به وجود آمد که ایشان را از حضیض جاهلیت به اوج عالمیت رساند. مسلم است که این تحول فرهنگی بینظیر نیازمند پیگیری و استدامه جدی از سوی سیستم حکومت اسلامی است. سیره فردی و اجتماعی علوی جلوه بیهمتایی از اهمیت بخشی به دانش زنان، و تربیت و استفاده بهجا از ظرفیت علمی زنان در عرصههای مختلف بود. . این نوشتار با استفاده از روش تحلیل متن استقرایی- قیاسی در سه مرحله توصیف، تحلیل و مقولهبندی(از طریق کدگذاری باز)، عمدتاً به صورت استقرایی به تحلیل محتوای اقوال و سیره عملی حضرت علی در خصوص فرهنگ آموزش عالی زنان در سطوح مختلف پرداخته، و مؤلفههای کلی حضور فرهنگی علمی زنان در حکومت علوی را استخراج نموده؛ و اثبات کرده که در دیدگاه علوی نه تنها زنان از لحاظ قابلیت علمی و استعداد عقلی متفاوت و مادون نیستند، بلکه حضرت علی علیهالسلام به رشد و شکوفایی علمی ایشان توجهی خاص داشتهاند. منش و سیره علوی براین اساس استوار است که علاوه بر آموزش جامع زنان خانواده، زنان جامعه را نیز در عرصههای مختلف علمی-معرفتی توانمند سازد، و حسب مورد از این نیروی متعالی در ردههای مختلف حکومتی استفاده نماید.
With NahlaQa'raviNaithe start of a massive transformation and expansion of Islam scientific and Culturalwomen in society and culture that arose from ignorance to self-deliver them. It is obvious that this cultural change need to keep track of the Islamic governmentPersonal and social life of Imam Ali manifestation of the importance of women's knowledge، and training and proper use of the scientific capacity of women in various metod. This article uses inductive content analysis Astqrayydescribed in three stages، analysis and categorization and more for inductive. Word of content analysis and practical life of Imam Ali in the culture of higher education of women in various levelsAnd cultural and scientific indicators of the presence of women in government and Alawi extrac، And proved that the Imam Ali women from different intellectual talent and less of a science and not menBut Imam Ali to the growth and prosperity of women noted.