چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر، تبیین منابع معرفت شناختی اسلام و بررسی نقش آن ها در اسلامی سازی علوم به منظور عملیاتی نمودن اندیشه های امام خمینی (ره) در زمینه اسلامی کردن دانشگاه هاســت. بر این اساس، سه سوال پژوهشــی پیرامون «منابع معرفت شناختی اسلام»، «نقش منابع معرفت شناختی اسلام در اسلامی سازی علوم» و «ویژگی های دانشگاه اســلامی در اندیشــه امام خمینی (ره)» مطرح شــده و مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. روش انجــام پژوهش توصیفی و تحلیلی اســت. روش توصیفی عبارت از بیان واقعی موضوعات مختلف است که در آن محقق براساس اطلاعات توصیفی، به تشریح موضوع می پردازد. همچنین با تحلیل محتوای صحیفه امام (ره) در راستای رسیدن به پاسخ سوال آخر، از مضامین، عبارات و جملاتی که دارای معنایی در حوزة اســلامی کردن دانشگاه ها بوده اند، مولفه ها و ویژگی های ارزشــمندی درباره دانشگاه اسلامی حاصل گردیده است. یافته ها مبیّن آن اســت که انســان در راه نیل به شناخت از حس، به دلیل همگانی بودنش، بهــره برده و اکنون نیز در دو رویکرد علمی رایــج اثبات گرایی و مابعداثبات گرایی، بدان اتکا نموده است. لیکن در اسلام منابعی چون عقل و نقل نیز از جایگاه خاصی برخوردار می باشند که با تکیه بر منبع عظیم وحی الهی، در تکوین علم سهم عمده و تعیین کننده ای خواهند داشت. درک اهمیت جایگاه وحی در معرفت شناسی، نقش آن را در اسلامی سازی علــوم و همچنین عملیاتی شــدن اندیشــه های امام خمینی (ره) در زمینه اســلامی کردن دانشــگاه ها بارز خواهد ســاخت، به ویژه اینکه امتیازهایی همچون توحید، منتهای مقصد، هماهنگی با مسیر انبیا (ع)، توجه به جنبه الهی و معنوی علوم، وحدت با حوزه های علمیه در جهت تشــکیل دانشگاه توحیدی، تلاش برای خودکفایی و دوری از غرب زدگی، توام بودن تعلیم با تربیت، دفاع از حیثیت مملکت، شــناخت صحیح جامعه اســلامی و مردمی بودن، از ویژگی های این رویکرد است.
خلاصه ماشینی:
درک اهميت جايگاه وحي در معرفت شناسي ، نقش آن را در اسلامي سازي علــوم و همچنين عملياتي شــدن انديشــه هاي امام خميني (ره ) در زمينۀ اســلامي کردن دانشــگاه ها بارز خواهد ســاخت ، به ويژه اينکه امتيازهايي همچون توحيد، منتهاي مقصد، هماهنگي با مسير انبيا (ع )، توجه به جنبۀ الهي و معنوي علوم ، وحدت با حوزه هاي علميه در جهت تشــکيل دانشگاه توحيدي ، تلاش براي خودکفايي و دوري از غرب زدگي ، توأم بودن تعليم با تربيت ، دفاع از حيثيت مملکت ، شــناخت صحيح جامعۀ اســلامي و مردمي بودن ، از ويژگي هاي اين رويکرد است .
اخلاق مداري بيان مسئله ، سؤال ها و روش پژوهش اکنون با توجه به اهداف مطرح شده و اهميت فوق العادة اين موضوع ، اين مسئلۀ اساسي مطرح مي شــود کــه آيا عملياتي نمودن انديشــه هاي امام خميني (ره ) در زمينۀ اســلامي کردن دانشــگاه ها از طريق اسلامي ســازي علوم ، که بايد مورد توجــه مجامع علمي قرار گيرد، به خوبي تحليل و تبيين شــده است ؟ بر اين اســاس ، مسئلۀ اساسي پژوهش حاضر «تبيين منابع معرفت شــناختي اســلام و بررسي نقش آن ها در اسلامي سازي علوم به منظور ١٨١ عملياتي نمودن انديشــه هاي امام خميني (ره ) در زمينۀ اسلامي کردن دانشگاه ها» و هدف آن دستيابي به ويژگي هاي دانشگاه اسلامي در انديشه هاي امام خميني (ره ) است .