خلاصه ماشینی:
"درهمهحال،آدمی میتواند در این «عالم خیالی»سیر کند و باکنده شدن از این عالم وانفسای مادی و با پرواز در دنیای پر رمز و راز خیالی،به عالم ملکوت نزدیکتر شود و در حقیقت، «هدف هنر»نیز همین است.
و اگر تصویرگر در نوع تربیت خویش،از فطرت حقیقیاش به دور نباشد و با بصیرت قلبی به عالم و آدم نظر بیندازد،آینهگردان حق خواهد شد و به همین سبب،میتواند واسطهء ظهور حق در این عالم باشد و با زبان تمثیلی خویش،رازگشای خزاین غیب و حقایق ملکوتی همچنانکه خواجهء شیراز میگوید: جلوهگاه رخ او دیدهء من تنها نیست ماه و خورشید همین آینه میگردانند در این حالت،برخلاف تصور غربیها،دیگر نمیتوان گفت که«خیال»آزاد است؛چراکه آزادی خیال از قید و بندهای اخلاقی و دینی،«بندگی شیطان»را درپی خواهد داشت و در این موضع، هنرمند در باطن تصویر خویش،اسیر هدفهای کور و راههای دور خواهد شد.
نکتهء قابل تأمل،در ک رابطهء هنرهای کلامی و هنرهای تصویری است،باید توجه داشت که در سلسلهء مراتب هنری،هریک از هنرها،جلوهای از حقیقت مکشوف بر انسان را در اثر هنری ظاهر میکنند و از آن جایی که انسان موجودی با لایهها و جلوههای گوناگون است،او در نسبتش با عالم و حقایق آن،نیازمند بیانهای متفاوتی است تا همه مظاهر حقیقت را که در جان خود مشاهده میکند، بنمایاند.
امر نهانی که یا مخاطبش در برابر آن قرار میگیرند و در واقع،پرده خیال او جلوهای از آن امر نهانی را منعکس کرده،از مرتبه نامحسوس و ناپیدا،به مرتبه محسوس تبدیل میکند یا از یک عالم به عالمی دیگر انتقال میدهد اگر به این ابداع توجه کنید،مسئله ظاهر و باطن دقیقا در آن مطرح میشود."